Test: Vi testar wakesurf med Volvo Pentas innovation

 

Vi åker till en suspekt sjö i Florida och testar en för oss helt ny vattensport – wakesurfing – bakom en V8-försedd Regal med Volvo Pentas innovation Forward Drive.  Frågan är om det är revolution eller bara larv. 

De flesta båtmänniskor skulle önska att båtar inte drog svall.

Men inte alla.

För de som vill utöva så kallad wakesurfing, alltså vågsurfing på svallvågor, så är önskan motsatt – ju större våg desto bättre.

Sen ett år tillbaka säljer Volvo Penta en innovation som ska hjälpa till med detta. Främsta fördelen är att man som åkare inte behöver oroa sig för att komma för nära propellern, man surfar ju precis intill akterspegeln och de duktiga åkarna klarar att både hoppa på och av båten med brädan i hand. Trevligt är också att avgaserna går ut i vattnet, så att man som åkare fortfarande kan andas någorlunda ren luft.

Nyheten lanserades ifjol och under vår resa till staterna fick vi möjlighet att köra en Regal 2300 RX Surf med en V8 på 300 hk som är skräddarsydd för wakesurfing, något vi aldrig tidigare testat.

Regal 2300 RX Surf har tre vattenballasttankar för att optimera vågen efter varje enskild åkare. Bäst är såklart att tanka fullt och lasta på en drös vänner i aktern. Men för mindre och lättare åkare kanske det räcker att fylla tankarna till hälften och bara låta far eller mor sitta i aktern och titta på.

Hur som helst så tar det tre minuter att fylla respektive tömma tankarna.

Det nya konceptet ska främst ersätta gamla vattensportbåtar som ofta är försedda med rak axel. Forward Drive säljer som smör i USA men har ännu inte helt gått hem i Sverige. I videon ovan försöker vi finna svar på varför.

Läs mer om Volvo Penta Forward Drive.

Lämna en kommentar