Toppfart 90 knop. Gott så. Men grejen med evighetsmaskinen Zulu 33 P är att den är förvånansvärt bränslesnål i 60 knop och odramatisk i marschfarten 75 knop.
Att bygga en snabb båt är en sak. Att bygga en båt som kan hålla en hög snittfart under en lång tid oavsett svallvågor eller ett upprört skärgårdshav, är en annan.
Mer om Zulu 33 P:
Första intrycken från testen av fartmaskinen
Supersnål herrejösses-RIB god för 90 knop!
Ny extremt tålig skärgårdsbåt från Vaxholm
Med detta sagt har vi sammanfattat hela grundidén med Zulu 33 P. Men så utlovas här också en livslängd som få andra båtar av den här kalibern kan jämföra sig med.
Tål mycket stryk länge
Receptet bygger på ett väl ljudisolerat kolfiberskrov i enkellaminat som är stumt, starkt, vridstyvt och som inom rimlighetens alla gränser inte kan delaminera.
Förhållandevis snål
Till detta kommer en högeffektiv skrovform med tvärgående steg signerad Adam Younger, en låg profil av designern Petter Martens och två krutpaket på akterspegeln i form av Mercurys 450-hästare. Något som visat sig addera upp i en särdeles effektiv framfart där förbrukningen stannar på totalt två liter bensin per sjömil i 60 knop.
Kol- eller glasfiber?
Notervärt är också att Zulu Marines 33 P i mångt och mycket kan anpassas efter kundens önskemål när det gäller allt från byggmaterial och utrustning. Om man nöjer sig med ett skrov i glasfiber och 2 x 300 hk kommer man undan med ett grundpris på 2 500 000 kr. Testexemplaret går lös på 4 400 000 kr.
Utan dramatik
Följ med när Hamnen flyger fram i skärgårdshavet från Lidingö till Stora Nassa. En rutt som klaras av svindlande snabbt och smärtfritt.
Se testen!