Test: UMS 655 DC – en riktig fighter från Ukraina

Länge nog har vi sneglat på uddamärket UMS och funderat om det inte kan ge de mer etablerade aluminiumbåtarna en match. Nu har vi svaret. Se testen!

Dra nu inte alla UMS-modeller över en kam bara för att UMS 655 DC framstår som ett skållat troll i den här testen. Man måste ju inte utrusta den med 200 övertända racing-hästkrafter och powerlift.

Se också: 
UMS 655 DC – första intrycken från testen

Ej heller behöver man utrusta den med targabåge, fjädrande stolar, legerat aluminium och annat för extra kostnad av över 130 000 kr (750 000 kr mot grundpriset 518 000 kr).

En vildsint test

I det här fallet får vi dock en toppfart och en acceleration som överträffar det mesta och med detta också en test som hör till det mer vildsinta slaget. Vad händer till exempel om man hissar upp motorn för mycket med powerliften? Är en UMS 655 DC med en Mercury 200 PRO XS rentav farlig i fel händer?

Man får som man vill

Kanske är det just valfriheten som skiljer UMS 655 DC från de mer etablerade båtmärkena i samma storleksklass. Man får den naken och sedan är det upp till beställaren att kryssa sig fram i listan över tillbehör.

Får det lov att vara racingstolar eller ej? Vad sägs om en 150 hästare där bak? Eller kanske bara 115? Valet är ditt.

Måttliga förbrukning

Med en Mercury på 150 hk där bak så drar båten 0,7 l/sjömil i 20 knop och 0,9l/sjömil  i 30 knop. Ger man järnet med samma 150-hästare (43 knop) så drar det iväg i 1,3 l/sjömil vilket inte heller känns förskräckligt.

Utgör ett hot

Oavsett vad så överraskar UMS 655 DC i stort och smått och vi gillar allt från de snygga svetsfogarna till förarplatsens utformning.

Och ja – den är ett hot även för den allra stöddigaste av etablerade konkurrenter.

Se testen!

Lämna en kommentar