Test: Sandström Z63 Expedition – en tydlig kursändring

Z63 Expedition är en modernisering och ett tydligt avsteg från Sandströms övriga modeller så som vi känner dem. Något som väcker blandade känslor i Hamnens testlag.

Sandström känner vi som familjeföretaget som går sin egen väg och som inte faller för frestelsen att haka på nya trender. Allt enligt ett väl beprövat grundrecept där klinkade skrov och högst måttlig motorisering är grundingredienserna.

Se också:
Sandström Z63 Explorer – första intrycken från testen

Med detta sagt är Sandström Z63 Expedition ett tydligt avsteg från det gamla och invanda. Eller ett försök till modernisering om man så vill. Med en Tohatsu på 140 hk når vi lätt och ledigt en toppfart på 38 friska knop. Plus i kanten för näst intill obefintlig planingströskel med allt vad det gör för komfortabel färd i hela fartregistret.

Rymlig och bärig laståsna

I övrigt beskrivs båten bäst som en trygg och stabil plattform för bad, fiske och trygga transporter i skärgården där funktionen hela tiden har fått komma i första rummet. Ta bara de stora och fria gång och lastytorna som tillsammans med bärigheten gör detta till en svårslagen laståsna.

Eller ta för all del de många och stora stuvfacken på skrovets insida som sväljer allt av tampar, fendrar, och fiskespön som man vill ska vara ut vägen när de inte används.

Reportern i stuvfacket

I grundpriset 367 400 kr (med en Mercury F115 ELPT EFI) ingår trimplan, hydraulstyrning, pulpetöverdrag, rostfri badstege, rostfria räcken runt relingen, rostfri rutbåge, brandsläckare, lanternor, klass-3 låsbygel, huvudströmbrytare.

Bäst av allt, och i en klass för sig är stuvfacket i under styrpulpeten som bevisligen rymmer Hamnens allra mest storväxta reporter.

Pallar hård hantering

Så fortsätter det i en båt där funktion hela tiden går före flärd. Och se, nog klarar Sandström Z63 Expedition även Hamnens hårdhänta hantering på ett upprört hav utanför Strömstad.

Se testen!

Lämna en kommentar