Test: Sandström Basic 495 – styrpulpetbåt i all enkelhet

Enkellamimnat. Klassisk design. Inga utsvävningar eller fördyrande finesser. Bara en styrpulpetbåt som gör sitt jobb. Så lär vi känna denna norrländska trotjänare. Se testen!

Den som har några friska idéer om hur Sandström Basic 495 skulle kunna stylas, bli lite tuffare eller kryddas med några färdiga finesser göre sig icke besvär. Då har man nämligen missat poängen.

Se också:
Sandström Basic 495 – befriande enkel styrpulpetbåt

Den här båten ska bara leverera med ett minimum av finesser, utsvävningar och annat som kan strula. Allt enligt parollen tryggt, säkert, praktiskt och beständigt. Eller som jänkarna säger – KISS (Keep It Simple, Stupid).

Funktionen framför allt

Därav enkellaminat, klinkat skrov, köl och annat som förknippas med funktion snarare än flärd. Något som för den skull inte betyder att båten är tråkig att köra. Tvärt om när den förvånansvärt pigg och lättdriven. Ger man benet så kommer man upp i 27 knop med blott 30 hästkrafter där bak och en ensam person ombord. Som alternativ är det fullt tänkbart att nöta sig med 15 hästkrafter på akterspegeln.

Billig i drift

Som sig bör på en båt som är befriad från allt som kan gå sönder så saknas också bränslemätare ombord. En rimlig, för att inte säga väl kvalificerad, gissning är dock att man kommer undan med en förbrukning på 0,4 liter bensin per sjömil i trakterna kring 23-24 knop.

Enkel på alla sätt

Allt sammantaget så känns Sandström Basic 495 väldigt förnuftig. En båt som levererar och kräver ett minimum av vård och underhåll tillbaks. Speciellt tydligt blir detta under lågsäsong då båtar i regel används mindre och då man kanske inte ser till sin båt lika ofta som under högsommaren.

Pumpa läns!

Så långt inga nämnvärda plumpar i testprotokollet. Här är det ändå på sin plats att nämna en miss i produktionen. Sandström Basic 495 hade gjort sig bättre med en regnläns. I övrigt är förpulpit och pulpetöverdrag exempel på sådant som står på listan över extrautrustning. Grundpriset för båten utan motor är 130 000 kronor.

Se testen!

Lämna en kommentar