En hårdför båt för bistra förhållanden – om man får tro marknadsavdelningen. Fan tro’t, säger Hamnens testlag och menar att Quarken 27 T-Top är mer av en solskensbåt. Se testen där allt faller på plats.
Förvillande lik Axopar 28. Förvillande lik Nimbus T8. En hårdför vinterbåt. En sol- och badbåt. En prispressad familjebåt. Listan på allt som har sagts om Qarken 27 redan innan Hamnen fick tillfälle att testa den kan göras lång.
Se också testen av Quarken 27 Cabin här!
Söker sanningen
Det är sålunda hög tid att lära känna båten ordentligt. Bakom detta nya båtmärke står Osmo Roukala som varit med och skapat kända båtvarumärkena Grandezza och Finnmaster. Yamaha har dealat till sig ensamrätt på akterspeglarna i fem år framöver och det är deras sex-cylindriga 300-hästare som gäller.
44,5 knop
Utan att avslöja för mycket kan vi redan här säga att Quarken 27 känns föredömligt rymlig och att köregenskaperna överraskar på sitt sätt. Med nöd och näppe nås en toppfart på klart godkända 44,5 knop och med paketet kommer en förarplats som kammar hem fler än ett pluspoäng. Minus dock för vindskyddet.
Se också:
Quarken 27 – första intrycken från testen
I all enkelhet
En lösning som överraskar är också sofforna och sätena som kan göras om till alla möjliga varianter av sitt- och liggarrangemang så som det passar för stunden. På det hela taget noteras också båtens goda kvalitet i all sin enkelhet.
Skaplig förbrukning
I broschyren utlovas en förbrukning på 1,4 liter bensin per sjömil, något som Hamnen under en dags testande aldrig lyckades komma ned till. I 25 knop noterades dock 1,7 liter per sjömil och i 30 knop kommer man undan med skapliga 1,6 liter per sjömil. En stor vinst för både fart, förbrukning och allmän körupplevelse vore sannolikt att göra sig av med det tunga taket.
Mer om det i testen – se videon!