Nordkapp Airborne 8 är rena gödningsmedlet för den som vill odla horn i pannan men samtidigt få stjärterum för familjen. Hamnen bjuder upp till en våldsam dans i stökig sjö utanför Koster.
Den som inte är bekant med benämningen “giljotin-lucka” har chansen att få en lektion nu. Likaså får Nordkapp Airborne 8 en släng av sleven för att kablage i dolda utrymmen sitter oskyddat och lätt kan slitas av.
Se också:
Nordkapp Airborne 8 – första intrycken från testen
Test: Nordkapp Airborne 7 – sju meter körglädje!
Nordkapp siktar högt med nya serien Airborne
Men där någonstans – och i takt med att vågorna växer – klingar gnället av och övergår i skönare toner. Det visar sig inte bara att båten tål en rejäl svängom när havet utanför Kosteröarna är som argast. Den är också full av smarta lösningar i stort och smått.
Stadig, lekfull…
Ta bara förarplatsen till exempel som trots att den inte har fjädrande stolar fungerar utmärkt även under de längsta luftfärderna och tyngsta landningarna. Eller ta hela dess uppträdande i sjön där adjektiven stadig, stabil, lekfull och bärig alla stämmer in väl.
Inga svordomar
Mest överraskande är dock att Nordkapp Airborne 8 är något så ovanligt som en RIB med bra och stora stuvutrymmen och att kapellen, såväl hytt- som hamnkapellet, faktiskt låter sig hanteras utan det går åt massa svärord.
Upp till 50 knop
Standardmotorn, en Mercury V8 Verado på 300 hk, räcker till en toppfart på 50 knop och naturligtvis bjuds här också på accelerations-tester såväl i med- som motvind.
Pris, standardutrustad och med ovan nämnda motor 961 000 kr.
Häng med ombord!
hahaha bad stegel höll den också?