Arbetsbåt för nöjesbruk eller nöjesbåt för arbetsbruk? Det är frågan när Hamnen testar denna tuffing från finska Österbotten. Häng med.
Vad har man för nytta av att tidigare ha tillverkat pistmaskiner när man ska bygga tuffa aluminiumbåtar för alla väder?
Se också:
Force 10 – första intrycken från testen av hårdingen
Det och mycket mer skall klarna allt eftersom vi lär känna Force 10 och dess egenheter. Egenheter där gummiupphängd hytt, överbyggnad i kolfiber samt ett “lastbils-snyggt” utförande bara är några exempel.
Trygg och stabil
Snart nog uppenbarar sig ett tydligt tema med låg tyngdpunkt, lättarbetade arbetsytor och ett mycket tryggt uppförande i sjön pekar på samma mål. Force 10 är helt uppenbart byggd för att göra sitt jobb även när andra båtar med fördel håller sig stannar kvar i tryggheteni hemmahamnen.
Inte snabbast
Här tar vi pulsen på Force 10 i två versioner där den mer arbetsbetonade av de båda kan skryta med 2 x Mercruiser V8 diesel (2 x 370 hk) i motorrummet. Ett montage som räcker till en toppfart på 44–48 knop beroende på förhållanden.
Tydlig prioritering
Viktigare än toppfarten i sig är dock att Force 10 faktiskt har löpt linan hela vägen ut och inte frestats att optimera ett högt gångläge på bekostnad av stabiliteten. Så som sig bör på en bruksbåt.
Se testen!
Fotnot: Mercruiser V8 diesel (370 hk) har slutat att tillverkas men kommer att finnas till försäljning hela nästa år.