Rubriken säger det mesta. Maken till praktisk, krusidullfri och befriande okomplicerad daycruiser har vi sällan sett maken till. Se när Hamnen testar AMT 240 DC!
En daycruiser som lätt och ledigt kommer upp i 47 knop och som accelererar från 0 till 40 knop på 13 sekunder. Det är egentligen ingenting att yvas över. Men lägger man därtill att AMT, trots sin väl tilltagna storlek, har högst måttliga 300 hästkrafter på akterspegeln så blir det intressantare.
Se också:
AMT 240 DC – första intrycken från testen
Vi har alltså att göra med en lättdriven båt som tack vare sitt välsvarvade skrov klyver motsjön med stort självförtroende och en skön inbyggd pondus. Tricket, för att hålla förbrukningen nere, är att hålla sig i trakterna mellan 25 och 30 knop. Då stannar förbrukningen på 1,1 liter per sjömil. Övriga siffror lyder som följer:
10 knop – 1,8 liter per sjömil
12 knop – 1,45 liter per sjömil
30 knop – 1,2 liter per sjömil
35 knop – 1,45 liter per sjömil
Gott så. Men frågan är ändå om det inte är sittbrunnen och ruffen som utmärker den mest då de präglas av en befriande rak och enkel layout. I sittbrunnen ryms inte mindre än 12 passagerare och vad bättre är – utan att det känns det minsta trångt.
Förvånansvärt rymlig
Väl inne i ruffen fortsätter det på samma tema med ljusinsläpp, snitsiga förvaringsmöjligheter och ett utförande som får en redan luftig båt att kännas ännu luftigare.
Inte bara ros
När vi tar pulsen på AMT 240 DC denna dag så är Västerhavet på sitt allra stökigaste humör. Förutom ovanstående iakttagelser så blir det också en och annan plump testprotokollet. Framför allt kunde mer ha gjorts för att motverka skrammel och andra missljud i luckor och andra detaljer.
Inget tjafs!
Det bestående intrycket är likväl gott. Få båtar av denna kaliber är så befriande smart, enkel och krusidullfri i sin konstruktion. Något som är ytterst ovanligt när det gäller daycruisers som annars brukar bjuda mer flärd än förnuft.
Se testen!