Framåtlutande vindruta, slankt förskepp och ett rejält överhäng i fören. Det är alldeles uppenbart att Micore XW 63 CC går sin egen väg i styrpulpet-djungeln. Här är första intrycken från testen.
En blick räcker för att man ska se att Micore vill sticka ut från mängden. Därav framåtlutande vindruta, slankt förskepp och ett rejält överhäng i fören som går stick i stäv med den rådande trenden bland styrpulpetbåtar.
Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Micore XW 63 CC samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Vi ringer upp Gustav Morin, som är i full färd med att testa Micore XW 63 CC i Strömstad.
Så långt min analys hemifrån skrivbordet. Har du något mer att komma med?
– Ja, en hel del faktiskt. Det stämmer att Micore XW 63 CC går mot strömmen med sin design. Jag kan direkt s’äga att jag gillar det jag ser. Om det sedan beror på att jag föll för en Micore 480 som 14 åring och var på vippen att sälja min Selco för den nya romansen vet jag inte.
Vad har hänt sedan dess?
– Jag har blivit äldre, smartare, starkare…
Jag menar med Micore!
– Haha, märket har gått från att vara ganska basic till att tuffa till sig med ett fräckare utseende. Detta utan att snegla på konkurrenterna.
Hur märker man det där ute på vattnet?
– Båten känns föredömligt stabil med den vassa stäven som övergår i en ganska blygsam V-bottenvinkel i aktern. Den platta akterskeppet till trots går båten förvånansvärt bra även på upprört vatten. Däremot blir jag lite fundersam när det gäller stolarna…
Micore XW 63 CC har ett tufft och annorlunda yttre som i mångt och mycket går stick i stäv med den rådande design-trenden bland styrpulpetbåtar.
Berätta!
Förarstolen – med stativ, skruvar och allt – lossnade från durken i en inte allt för kraftig gir. Något som hade kunnat gå riktigt illa om jag inte hade hunnit parera händelsen. Vi har kontaktat tillverkaren gällande detta. De säger att det aldrig har hänt förr. Vi återkommer med en djupare analys när testen publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
Vad mer?
– Jo, jag har ett tillägg om tilläggning. Överhänget i fören är praktiskt när man ska lägga till vid öar. Båtar med raka stävar brukar annars få kritik för just detta – att klivet iland blir väldigt långt och riskfyllt.
– Sedan gillar jag att Micore är ett svenskt märke med tillverkning i Sverige och vi återkommer med tester av fler båtar i modellflottan, avslutar Gustav Morin.
Se också:
Micore 630 för hav och skärgård