Det blir ofta orimligt dyrt att åka på långtur med stora motorbåtar. Att tanka är traumatiskt och att lämna motorer och drev på service ännu värre. Loxo 32 ska vända på steken. Vi åker till England och testar!
Många kör inte särskilt mycket med sina båtar. Fram och tillbaka till badviken – that’s it!
Frågan är varför.
Vi på Hamnen.se tror att det har en hel del att göra med att det är otroligt dyrt att köra stora motorbåtar långa sträckor. Det är också dyrt att motorisera stora planande båtar och därefter kostsamt att hålla efter dem.
Franska segelbåtsvarvet Pogo Structures satsar nu på en motorbåt som i mångt och mycket liknar en segelbåt. Inte minst när det undervattenskroppen. Den är slank och lättdriven och har sin marschfart i 12 knop som ju är mardrömsfarten för alla planande båtar kring 30 fot.
Se också:
Q30 – vi testar eldrivet lyxbåtliv!
Loxo 32 laddar inför snålresa till Frankrike
Loxo 32 – med fokus på låg förbrukning
Pogo 30 – tuff cruiser med havskappseglargener
Den klarar sig fint med en diesel på blott 75 hästkrafter och förbrukningen gör att det inte är särskilt dyrt att åka korsa ett par hav.
Volvo Penta har kört båten på en testtur på 2 500 sjömil – Göteborg-Oslo-Bergen-Orkney-Irland-Scilly-England-Frankrike.
Vi möter upp på engelska sydkusten för att testa.
Numera finns Loxo 32 också med eldrift.
Se videon!