Efter omtumlande första bekantskap med denna “hyttbåtarnas transformer” är vild, egensinnig, robust och rolig de fyra adjektiv som beskriver båten bäst. Se testen!
Vad händer om två bröder – som tills nyligen har sysslat med konstruktion, reparation samt försäljning av pistmaskiner – helt plötsligt börjar bygga båtar?
Se också:
G-Force 8 – första intrycken från testen av tuffa hyttbåten
Test: Force 10 – stentuff arbetsbåt för nöjesbruk
Det är frågan som Hamnens Gustav Morin ställer sig nu när G-Force 8 ska testas. En båt som enligt ryktet ska vara något alldeles extra när det gäller såväl skrovformen som lösningar. Tillverkaren hymlar heller inte med sin målsättning. Force 8 ska ge såväl XO och Anytec som Viggo och andra liknande hårdingar på tafsen.
Djärva grepp
Därav en hel räcka lösningar som båtvärlden inte sett maken till. Ta bara dörren och fönstret i hyttens akterkant som kan öppnas upp helt så att den gummiupphängda hytten och akterdäcket bildar en enda stor enhet. Eller ta den invändiga layouten. Eller den 80-tals inspirerade förarplatsen. Fyll sedan på med det minst sagt speciella steget i fören som ska underlätta klivet iland och ombord från fören.
“Ge den vad den tål”
Listan med nya och annorlunda grepp är lång men frågan är ändå om det inte är köregenskaperna som utmärker båten mest. Som namnet antyder så är G-Force 8 en båt som ska tåla stora krafter och även om Gustav Morin är en erfaren båttestare så är detta första gången han av tillverkaren uppmanas att “ge båten vad den tål”.
Heta på gröten
Sagt och gjort. Att det sedan blev ganska många plumpar i testprotokollet är delvis Hamnens eget fel då vi kanske var lite för heta på gröten i vår iver att testa båten tidigt. Detta exemplar av G-Force 8 är en prototyp som vid testtillfället inte var helt färdigbyggd.
Se testen!