Y7 – lätt och rätt på alla sätt!

En kolfiberbjässe på 22 meter som är lätt att hantera, lätt att underhålla och lätt i sig själv. Redan där förstår vi att Y7 är något alldeles extra. Se inslaget!

Den som förknippar stora segelbåtar med bångstyriga, svårhanterade, blytunga och energikrävande flytetyg bör spana in Y7 från tyska Y Yachts – ett livligt bevis på raka motsatsen.

Lätt var ordet

Här har vi att med en skönhet där ordet “lätt” är ett genomgående tema. Ta bara en sådan sak som vikten i sig, blott 28 ton på 22 meter segelbåt. Men det stannar inte där då Y7 också ska visa sig vara lätt att hantera och lätt att underhålla med ett minimum av komlicerade system. Allt enligt grundaren Michael Schmidts filosofi om att båtlivet ska ge mycket och kräva litet.

Självslående fock

Snart nog, och med risk för att bli tjatig, ska det också visa sig att Y7 är föredömligt snabb, lättdriven och lätt på rodret – för att inte tala om den befriande enkla segelhanteringen. Allt i syfte att båten ska kunna hanteras av en mycket liten besättning och kanske till och med bara en ensam person. Därav finesser som självslående fock, lazy-jacks (alternativt rullbom) samt en högst okomplicerad segeluppsättning.

Enkla lösningar

Så fortsätter det ned till minsta detalj där de invändiga utrymmena är något alldeles extra med sin ljusa inredning och sin snitsiga inredningslayout där små och stora detaljer en gång för alla visar att de enkla lösningarna oftast är de bästa.

Fyra träslag

Nog kan man bli imponerad av salongen, hytterna möblemanget och alla genomtänkta finesser men mest imponerar ändå den luftighet och de fria ytor man har fått plats med däremellan. Som beställare har man att välja mellan fyra olika träslag invändigt – natural oak, white brushed oak, smoked oak och blond teak. Likaså står valet mellan tre olika layouter när det gäller antal kabiner, toaletter och andra lösningar.

Minskat klimatavtryck

Ovanpå allt detta ingår en stor portion miljömedvetenhet i Y Yachts filosofi. Ett tydligt mål är bland annat att elförbrukningen ombord primärt ska täckas av koldioxidfri energi. Teakdäck har man slopat sedan länge till förmån för material med lägre klimatavtryck.

Sist men inte minst spelar lin och återvunna PET-flaskor allt större roller som byggmaterial.

Se inslaget!

Lämna en kommentar