Kolfiber, dubbla tvärgående och luftsmörjande steg, 2 x 450 hk – ja ni förstår vart detta barkar. Svenskbyggda Zulu 33 P kan vara det mest makalösa vi har sett i RIB-väg någonsin. Se inslaget!
Nu sätter den minst sagt extrema racingbåt-designern Adam Younger sitt avtryck i svenska farvatten med Zulu 33 P som har tagit form i Vaxholm Komposits lokaler.
Se också:
Zulu 33 P – ny extremt tålig skärgårdsbåt från Vaxholm
Nu håller den på att hårdtestas och det är alltså dags att ta reda på vad den går för. Förutom tidiga rapporter om en toppfart på 90 knop så gläder man sig också åt ett särdeles styvt och starkt skrov som får de vildaste av vågor att verka odramatiska.
Beständig i första hand
Fattas bara, då båten är 10,40 meter lång och sålunda når över fler än två vågtoppar i de flesta förhållanden. Därtill har man varit generös med tjockleken i laminatet, väl förvissad om att båten ändå blir särdeles lätt.
Tuffa fram i 60 knop
Så – 90 knop i all ära, men mest imponerar ändå marschfarten på 60 knop då man kan “tuffa fram på förhållandevis låga varvtal” och komma undan med en förbrukning på två liter per sjömil(!).
Kombinationen lätt och stark är för övrigt något som Ulf Brändström på Vaxholm Komposit har kommenterat tidigare på Hamnen:
– Istället för att limma balkarna på Zulu 33 så laminerar vi fast allting med vacuum – på ett sätt som så i högsta möjliga mån eliminerar risken för utmattningsskador. Båten är lite överdimensionerad för att stå pall, vilket vi prioriterar högre än högsta möjliga toppfart. 85-90 knop räcker. Vi offrar också stora stuvutrymmen i durken till förmån för det täta balksystemet.
Fem grundstenar
Kort sagt – inget strul. Inget som går sönder. Lång livslängd. Hög fart. Låg förbrukning. Det är de fem grundstenarna för denna otroligt råa nya svenska RIB.
Se inslaget!