Yamarin 67 DC – första intrycken från testen

Intryck_Yamarin_67_DC_Ösregn, hårda vindar och upprört hav. Inget daycruiserväder med andra ord. Eller? Här är första intrycken från testen av Yamarin 67 DC.

Daycruisern, så som vi känner begreppet, är en renodlad solskensracer och ungefär lika opraktisk som en sportbil på land. Nu hör vi dock rykten om att Yamarin 67 DC inte alls är hopplöst opraktisk. Snarare tvärt om.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Yamarin 67 DC samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Eller vad säger du, Claes Olivecrona, som har hunnit börja bekanta dig med båten?

– Jag säger att den här båten faktiskt sticker ut från mängden när det gäller just det praktiska.

På vad sätt?

– Framför allt har den en mycket väldisponerad sittbrunn och en minst lika inbjudande ruff. Redan där blir jag glatt överraskad. Det är alldeles uppenbart att man har lagt krut på mysfaktorn i den här båten.

Så vi har med en fullfjädrad bobåt att göra?

– Nja, jag vet inte om jag är beredd att gå så långt men Yamarin 67 DC bjuder in till betydligt mer än bara enstaka övernattningar.

Och hur ter sig denna “nästan bobåt” i rådande skitväder?

– Helt okej faktiskt. Speciellt sedan vi fick upp kapellet. Vi har gott om plats och det finns såväl värmeutblås, som wetbar med kokplatta och en hel del annat som håller humöret uppe i testlaget.

Yamarin satsar på bulligare former som ger otroligt mycket större utrymmen. Vad vi tycker om det kan ni se i vår filmade test av Yamarin 67 DC.

Några skandaler än så länge?

– Nej, skandal är ett för starkt ord men…

Ja?

… i vanlig ordning så kör Gustav Morin som en biltjuv vilket gjorde att innertaket rasade in. Något som jag – också det i vanlig ordning – lyckades laga med säkert öga och säker hand. I övrigt håller båten ihop – än så länge.

Med tanke på att detta är en daycruiser, havets motsvarighet till sportbilen på land, så skulle vi vilja ha en knivskarp analys av köregenskaperna här och nu.

– Ja det förstår jag men det får vänta tills testen släpps inom kort. Jag kan dock avslöja att detta är en piggelin med en Yamaha på 225 där bak. Den dras dock med en ganska markant planingströskel. Vi återkommer i ärendet, avslutar Claes Olivecrona.

Fler daycruiser i test:
Silver Raptor – bekvämlighet framförallt
Askeladden C80 Cruiser – DC i lyxförpackning
Finnmaster T9 – mesta daycruisern i Finnkampen
Flipper 900 – krutpaket i finkostym
Yamarin 88 DC – både sport och komfort!

Lämna en kommentar