En vanlig jättefärja eller ett containerfartyg har en marschfart på omkring 20 knop. Emma Maersk ligger sällan under 25 knop ute på havet och sägs toppa 31 knop.
Fartyget klarar till exempel sträckan Kina – Kalifornien i dryga mått mätt fyra dagar snabbare än andra stora containerfartyg, en resa som vanligtvis tar mellan 12 och 15 dygn.
Motorn är byggd av finska Wärtsilä och sitter i Emma Maersk som sjösattes 2006. Fartyget mäter 397 meter på längden och 56 meter på bredden och var fram till att Maersk Triple-E sjösattses världens största containerfartyg.
Mest effektiv vid 102 varv/min
Själva motorn väger 2 300 ton och har 14 cylindrar. Istället för att mata motorn med traditionella bränslepumpar portionerar ett elektroniskt commonrailsystem bränsle individuellt till varje cylinder med högt tryck. Detta ska göra att motorn är mer effektiv på låga varv, vilket minskar förbrukningen markant samtidigt som det förbättrar prestandan.
Motorn opererar bäst kring 102 varv per minut och drar då 6 283 liter i timmen. I full fart ändras den siffran till 13 626 liter.
Utöver den enorma Wärtsilämotorn finns fem mindre Caterpillarmaskiner som tillsammans ger 40 000 hästkrafter, vilka främst producerar el för kylning eller uppvärmning av frakten.
Commonrailtekniken har funnits i ganska många år nu och finns även i bilar och på fritidsbåtar. Men något som fritidsbåtarna inte har är Wärtsiläs system som tar hand om motorns värme och omvandlar den till energi som ger mer kraft åt motorn. En del av värmen strömmar också in i en ångturbin som genererar elektricitet och därtill ger direkt värme till fartygets utrymmen.
Vändradie på 1,5 km
Skrovet målas med siliconfärg som sägs minska det hydrodynamiska motståndet tillräckligt för att spara 1 200 ton bränsle per år.
Som kuriosa kan nämnas att fartyget har vändradie på 1 500 meter i 24 knops fart.
Om man som privatperson vill uppleva att åka med ett containerfartyg kan man välja det som resealternativ istället för flyg när man ska ta sig över Stilla havet. Många rederier erbjuder nämligen privata hytter. Här är en berättelse från en som testat.