Man tager en vanlig Yamaha V6 utombordare och tillsätter en Nizpro Marine Supercharger så får man ända upp till 450 hk. Hamnen pratar med Viggo Boats som har testat.
För riktigt så enkelt är det inte då denna kompressor kommer med en och annan hake. En av dem är att garantin för motorn slutar att gälla. En annan är att tillsatsen är dyr och att det knappast lönar sig ens om man köper Yamahas billigaste 225-hästare och skrämmer upp den med Nizpro.
Ekonomiskt försvarbart blir det möjligtvis om man redan har en Yamaha V6 som man vill trimma. Då kan man också glädja sig åt att installationen uppges vara föredömligt enkel.
Började på torra land
Hamnen rapporterade om denna genväg till hästkrafterna för ett par år sen men sagan om Nizpro Marine började redan på 80-talet i en förort till Melbourne där man ville skrämma upp kraften i Nissan-bilar. Ett projekt som blev så framgångsrikt att det alltså spreds till båtbranschen.
Med Nizpro Marine Supercharger skrämmer man upp Yamahas V6:or, som börjar på 225 hk, ända upp till 450 hk.
Viggo boats har testat Nizpro på sin X8
Hamnen har pratat med Håkan Pettersson, designer och konstruktör på Viggo Boats, som har skrämt upp en Yamaha 225 hk till 450 hk med hjälp av Nizpro Marine Supercharger:
Så vad säger vi?
– Jo, blev ett bra resultat – där och då – med en god portion extra klös på en Viggo X8. Men bäst av allt var att känslan i ratten blev föredömligt stum och fin tack vare den styrning (med dubbla kolvar), som följde med i paketet, säger Håkan Pettersson och fortsätter:
– Det här var dock för några år sedan då Nizpro var det enda enkla sättet att komma upp i 450 hk. Jag tror inte att kunden hade valt denna lösning idag när det finns utombordare på 450 hk eller mer.
Så detta är bara att rekommendera om man redan har en Yamaha V6 som man vill boosta ordentligt?
– Ja, om man är beredd att offra garantin och ta de risker som kommer med alla extra hästkrafter i motor som inte är dimensionerad för det, avslutar Håkan Pettersson.