Enligt Anders Svedberg på Västsvenska Turistrådet skulle det behövas 27 km nya bryggor för att få bort båtplatsköerna. Bara på västkusten.
Det är en av anledningarna att intresset ständigt ökar för trailerbara båtar. Både motorbåtar och segelbåtar. En annan anledning är att man vill slippa den årliga bottenmålningen och bottenslipningen. Många tror också att framtidens båtägare har helt andra krav och förväntningar på båtlivet och livet runt båtägandet. Flexibiliteten att kunna ha med sig båten till Skåne, Norrland, Medelhavet eller Lofoten är lockande. Om det ska ta tio år att få en båtplats är det ett klart intressant alternativ.
Det låter bra men ställer också andra krav. Uppställningsplatser för bilar och trailers och en utbyggnad av antalet ramper runt om i landet. Och att det inte kostar skjortan varje gång man ska i och upp.
Bengt Wallin, mässamiral på Båtmässan i Göteborg, konstaterar att alltfler båtar på årets mässa är traileranpassade. Men att dra en båt ställer även krav på att ha en bil som är lämpad att dra den.