Frågan som David och Alex Borton sökte svar på var om det var möjligt att resa med en eldriven båt hela vägen från Bellingham (Washington) till Juneau (Alaska). Svaret är ja.
Ingen hybridmotor. Ingen förbränningsmotor i reserv. Kort sagt – inget fusk. Bara en träbåt med en Torqeedo Cruise 4.0 elektrisk poddrift samt sex Torqeedo Power 24-3500 litiumjonbatterier. Och så solceller förstås.
45 långa dygn
Det var förutsättningarna när far och son, David och Alex Borton, kastade loss från Bellingham den 25 maj i år för en 45 dygn lång resa till Alaska.
Se också:
Stream Propulsion – ny svensk tillverkare av starka elutombordare!
RS Pulse 63 – eldriven RIB
– Folk frågar oss ofta om vi verkligen inte har bensin eller diesel ombord. Men icke. Solen går upp varje dag och om våra batterier blir för svaga väntar vi bara säger Alex Borton.
3,7 knop i snitt
– Hela resan gick bättre än väntat och av de 45 dygnen som resan tog så låg vi bara stilla i två dagar på grund av hårt väder eller tät dimma. Vi höll en snitthastighet på 3,7 knop.
David Borton (bilden) och sonen Alex höll 3,7 knop i snitt under sin eldrivna resa till Alaska.
Enligt far och son Borton så går det även att köra båten i mulet väder på bara solcellerna om man nöjer sig med en fart på max tre knop. Soliga dagar kunde de hålla fem knop utan hjälp av batterierna.
Mulet för det mesta
– Under största delen av resan var det faktiskt mulet och då reste vi långsamt för att vi var tvungna. Andra dagar kunde vi köra fortare alternativt fortsätta i långsam takt och ladda batterierna samtidigt.