Svajigt detaljutförande här och var. Men det är också det enda som skiljer nya Yamarin 80 DC från en riktig fullträff. Se testen!
Säkrast och vanligast är förstås att skala upp eller ner en redan befintlig model. Simsalabim – så har tillverkaren trollat fram ytterligare en daycruiser till modellprogrammet. Men så lätt har inte Yamarin gjort det för sig den här gången.
Tester av några jämförbara båtar:
Finnmaster T8 – fartbåt med full bokomfort
Silver Raptor – bekvämlighet framförallt
AMT 240 DC – familjevänlig, praktisk och bränslesnål daycruiser
Candela C-8 – Hamnen testar det svenska foilingundret
Uttern D77 – med familjen i fullt fokus
Yamarin 80 DC är faktiskt något så uppfriskande som en helt ny båt från grunden. En båt som dessutom kommer med en lång rad nya friska lösningar där en schäslong/divan inne i ruffen bara är ett exempel. Vi återkommer till den.
Tyst och slammerfritt
Först ska vi bara slå fast att detta är något av en fullträff gällande det mesta. Ta bara en sådan sak som den föredömligt tysta gången med ett minimum av slammer från skrovet. Eller ta dispositionen i sittbrunnen som både är lättframkomlig och social med möblemang som kan arrangeras så som det passar för stunden.
Allt toppat med en smått genial passage mellan sittbrunnen och fördäcket. Synd bara på luckan i pentrybänken. Ett hjärnsläpp som skulle ha kunnat fungera som en extra avställningsyta. Men som i nuvarande utfarande bara är något man irriterar sig på.
Sömlösa passager
Allt sammantaget verkar tillverkaren alltså ha tänkt till både ett och två varv extra när det gäller det mesta. Exempel på snitsiga lösningar är också det ovanligt rejäla kapellgaraget, den sömlösa övergången mellan sittbrunn och akterdäck samt rymden och ljusinsläppet i ruffen.
41,9 friska knop
Med en Yamaha 300 hk på akterspegeln kommer Hamnens utsända båttestare upp i 41,9 knop som mest. Skönast blir gångläget dock i trakterna kring 30 knop då skrovljudet håller sig ´på en föredömligt behaglig nivå. Övriga förbrukningssiffror lyder så som följer:
39,5 knop – 2,5 liter/sjömil
35 knop – 1,9 liter/sjömil
25 knop – 1,4 liter/sjömil
20 knop – 1,25 liter/sjömil
Sist men inte minst var det det där med schäslongen/divanen inne i ruffen. En lösning som först verkade helknäpp men som växte med tiden. Och som till slut framstod som något av ett genidrag.
Se testen!