En daycruiser som både är tuff och praktisk. Det hör inte till vanligheterna men frågan är om inte Yamarin 63 DC har lyckats förena de båda? Se testen!
Någon har sagt att båtdesign är en svår balansgång och en ständig lek med kompromisser. En balansgång som Yamarin har klarat med den äran när det gäller Yamarin 63 DC. Inte minst när det gäller balansen mellan sport och komfort.
Se också:
Yamarin 63 DC – test av daycruisern som vuxit på alla vis
Hemligheten ligger i ett dugligt skrov och en sinnrikt inredd sittbrunn i kombination. Sittbrunnen är föredömligt rak och enkel men samtidigt flexibel. Exempel på det senare är det vändbara sätet som i ett huj kan göras om till en solbädd. Likaså uppskattas de rejäla passagerna såväl upp till fördäcket som till badbryggan.
Rolig att köra
Det är med andra ord bäddat för ett bekymmersfritt båtliv i en båt som också bjuder en rejäl portion körglädje. Med 150 hk på akterspegeln kommer man upp i väl över 40 knop. Bäst trivs Yamarin 63 DC dock i farter under 35 knop då både ljudnivån och förbrukningen håller sig på en behagligare nivå. Förbrukningssiffrorna lyder såsom följer:
15 knop 0,9 liter per sjömil
20 knop 0,9 liter per sjömil
25 knop 0,8 liter per sjömil
30 knop 1,0 liter per sjömil
35 knop 1,1 liter per sjömil
40 knop 1,5 liter per sjömil
Kräver lite finlir
Utmärkande för köregenskaperna är också trimkänsligheten och att båten spårar utan nämnvärda tendenser till sladd i skarpa girar. Dock kräver det ganska plana skrovet en del finlir med ratt, trim och reglage för att man ska hitta rätt attackvinkel och ett behagligt gångläge i stökig sjö.
Förvånande praktisk
Den som är ute efter en sportig båt som är betydligt mer praktisk än daycruisers över lag bör ge Yamarin 63 DC en chans. Har man dessutom det rätta sinnet för camping så duger båten till mer än bara enstaka övernattningar.
Se testen!
Fler testade Yamarin-modeller:
67 DC – daycruiser på en ny nivå
81 DC – upp till bevis Petestep
88 DC – både sport och komfort!
64 DC (begagnad) – still going strong