Test: Ryds 630 VI – trygg styrpulpetare med hett temperament

Stabil, bärig, trygg, praktisk och högst alldaglig. Så skulle man kunna sammanfatta Ryds 630 VI om det inte vore för köregenskaperna som verkligen överraskar. Se testen!

Höga fribord och en svårslagen stabilitet. Det är kanske vad som utmärker Ryds 630 VI allra mest. I övrigt så är den märkligt alldaglig med sin mittmonterade styrpulpet och sin putsförnuftiga inredningslayout.

Se också:
Ryds 630 VI – första intrycken från testen

Vi har med andra ord att göra med en båt som levererar utan några allvarliga plumpar i testprotokollet. Möjligtvis med undantag för blänket i vindrutan och för kabeldragningarna i dolda utrymmen. Man ska helt enkelt kunna slänga in en väska i ett utrymme utan att riskera att slita av en sladd. Speciellt i det här fallet då Ryds 630 VI i grunden är en gammal modell som tillverkaren har haft åratal på sig att förfina och förbättra.

Snabb och snål

Med detta sagt övergår klagosången i klingande dur. Väl ute på fritt vatten visar Ryds 630 VI upp en sida som överraskar på mer än ett sätt. Båten balanserar högt och lätt på sin V-botten och går på en mycket liten våt yta. Med Yamahas 150-hästare där bak hittar vi en behaglig marschfart i trakterna kring 25-30 knop. I 20 knop kommer man undan med en förbrukning på 0,7 liter bensin per sjömil.

Tydlig respons

I höga farter är Ryds 630 VI härligt trimkänslig i ordets mest positiva bemärkelse. Som förare får man direkt ett kvitto på hur man hanterar ratt, trim och reglage. Det är med andra ord lätt att krama det mesta ut båten. Något som inte nödvändigtvis måste betyda högsta möjliga fart (43,6 knop vid testtillfället). Bättre då att satsa på att få båten att gå så lätt, mjukt och/eller snålt som möjligt.

Friskt temperament

Allt sammantaget framstår Ryds 630 VI som en trygg och praktisk familjefraktare och utflyktsbåt med ett dolt underliggande, hett och friskt temperament.

Se testen!

Lämna en kommentar