En revolution gällande pris, design funktion när det begav sig 2014. Sedan dess har Axopar 28 Cabin förfinats och förbättrats i flera omgångar. Här testar vi den sista versionen!
Vi brukar vara försiktiga med ord som succé. Revolution likaså. Men när Axopar 28 premiärvisades 2014 så låg båda dessa stora ord nära till hands. Inte minst när det gäller fräck design, bra funktion och ett konkurrenskraftigt pris i en frestande kombination.
Det skulle inte dröja länge innan fler båttillverkare hängde på trenden med raka stävar, låga fribord och dito överbyggnader. Eller en sportigare framtoning som var något annat än de tunga, trygga, solida och trätunga hyttbåtar som vi dittills hade vant oss vid.
Bredare och längre
Resten är historia. En story som för Axopar 28 innehåller förbättringar och uppdateringar där man helt sonika började gjorde båten både längre och bredare från och med modellåret 2018. Plus 13,5 och 8 centimeter i nämnd ordning, för att vara exakt.
Det vi testar den här gången är ytterligare en uppdaterad variant av trotjänaren som har kommit att bli allt mer bil-lik med sin rena instrumentpanel, sin låga tyngdpunkt och sina båda framsäten och sitt baksäte. Men där slutar jämförelserna för om man lyfter på sagda baksäte överglänser den alla bilar med en ruff med dubbelbädd och en sovkomfort som får med beröm godkänt. En akterruff fås mot ett extra kryss i listan över tillbehör med tillhörande kostnad.
Axopar 28 Cabin är en blandning av en snabb och effektiv dagtursracer och en weekender och kanske till och med en semesterbåt.
Vi har alltså att göra med en båt som rör sig i gränslandet mellan att vara en ovanligt snabb och effektiv dagtursracer och en weekender. Eller kanske till och med en semesterbåt för familjen. Hur den ska kategoriseras är upp tillköparen. Och hur kräsen denne är med ståhöjd och annat i en så kallad bobåt.
Håller verkligen måttet
I övrigt känns mycket igen från tidigare versioner så som vi mins dem. Och ja – Axopar 28 håller fortfarande måttet när det kommer till sjöegenskaperna där den bland annat utmärker sig genom att helt och hållet sakna planingströskel. Att den sedan inbjuder till aktiv körning med sitt långa och relativt smala skrov som oftast når över två vågtoppar gör inte saken sämre.
Att Axopar inte vilar på hanen när det gäller modifieringar och nya modeller är väl känt. Förutom denna Axopar 28 Cabin, som nu är en utgående modell, satsar man hårt på Axopar 29 som. En båt som står högt upp på Hamnens lista “Båtar att testa”.
Se testen ac 28 Cabin!
Det är så roligt hur man tänker. Vi köpte båten specifikt för det är det enda sättet man kan få en toa på en mindre båt. Jag tycker det är för många båtar i skärgården för att man ska gå ute på öar så många gånger man kommer upp på en ö och så är det massa bajs överallt. Nej tack lag krav på toa ombord istället. Jag tycker samtidigt att en ruff är helt onödig om nått använder vi den i aktern som stuv det är det den är till för. Annars håller jag med en del om kommentarerna. Är väldigt nöjd.