Hajlarmet utanför Värmdö i Stockholms skärgård kan ha varit falskt. Christopher Cedervall på Dolprop tror sig ha svar på vad det egentligen rör sig om.
En tre meter lång haj i Stockholms skärgård har fått många att spärra upp ögonen under det senaste dygnet. Men det dröjde inte länge innan en annan teori kom till ytan om brugden, den hajart som man trodde siktats utanför Värmdö.
– Det är troligtvis en brugd. Sådana siktas på västkusten nästan varje år men lever vanligtvis ute i Nordsjön längs den norska kusten. Men så har den simmat fel, sade djurartsexperten Tom Arnbom till Aftonbladet.
Den tre meter långa varelsen kanske inte är en haj överhuvudtaget. Christopher Cedervall, utvecklingskonsult på Dolprop Industries som utvecklar ett nytt drivsystem för sjöfart där propellern ersatts med en fena, menar att den siktade varelsen mycket väl kan vara en undervattensdrönare.
– Vår undervattensdrönare är tre meter lång och vi har testat flera olika så kallade topproder där flera liknar den som syns på filmen. Vi har rört oss i de nämnda områdena, säger han till tidningen.
Fena istället för propeller
Företaget Dolprop är ett som vi på Hamnen.se har skrivit om tidigare. Den minst sagt innovativa idén kommer från flasknosdelfinens stjärtfena och ska, om man får tro grundaren Thomas Jemt, ha många fördelar jämfört med en traditionell propeller.
– Vi kopierar 50 miljoner år av evolution och flyttar det till båtbranschen, vilket har gått väldigt bra. I våra tester har vi flyttat båtar med stor effektivitet. Men det är också ett miljöprojekt där mitt mål är att sänka bensinförbrukningen till hälften med den här typen av drift. Andra fördelar är att den är tyst för det marina livet under vattnet, ofarlig för barn och den kaviterar inte, sade Thomas Jemt till Hamnen när vi intervjuade honom på båtmässan 2016.
Läs även:
Fendrift – ny utmanare till propellern
Dolprop: En blivande svensk världssensation?
Men vad tanken med drönaren som simmat omkring utanför Värmdö är förblir okänt.
– Det är ett utvecklingsprojekt som vi håller på med, men jag kan tyvärr inte gå in på vad det är, säger Christopher Cedervall till Aftonbladet.
Att åka runt med en drönare med en hajfena på känns som ett avsiktligt missförstånd. Varför målar man fenan i autentisk hajfärg istället för signalfärger?