Tre knop genom en och en halv meter tjock is. Amerikanska kustbevakningens Healy är en mångsidig isbrytare av rang – se klippet i slutet av artikeln!
Den som tror att isbrytaren Healy bara bryter is är sannerligen ute och cyklar. Med sina 128 meter från stäv till akter och 25 meter mellan friborden är hon visserligen inte mycket större än de isbrytare som trafikerar våra svenska vatten. Men på den amerikanska kustbevakningens flaggskepp görs så mycket mer än att bryta is.
Sedan Healy togs i tjänst 2000 har hon blivit det första amerikanska fartyget att nå Nordpolen. I de arktiska vattnen har hon tillbringat otaliga månader där hon främst fungerat som en forskningsbas. Ombord finns kojer för 81 besättningsmän och ytterligare 51 forskningspersonal.
Därtill huserar Healy även laboratorium och forskningsutrymme på nästan 400 kvadratmeter. Allt utrustat med högteknologiska system för att forskningen ska kunna bedrivas på ett så effektivt och bra sätt som möjligt. Inte allt för olikt sin svenska motsvarighet – isbrytaren Oden.
Olycksdrabbad i Arktis
Under ett forskningsuppdrag 2014 i Norra Ishavet fattade Healys motor plötsligt eld. Detta lämnade henne strandad tills dess att skeppet och besättningen kunde undsättas.
Efter att ha blivit bogserad till en torrdocka i Kalifornien genomgick isbrytaren en imponerade restaurering. I arbetet plockades en del av fribordet bort, motorn togs ur och en ny sattes in.
En knapp månad efter branden kunde Healy återigen tas i tjänst. Sedan dess har hon gjort många obehindrade turer fram och tillbaka till Arktis.
Kan vi vänta oss liknande i Sverige?
Under fjolåret fick Sjöfartsverket designrapporter på hur nästa generation av svenska isbrytare kan komma att se ut. Då gjordes det tydligt att de i så stor utsträckning som möjligt ville kunna driva dessa på fossilfria bränslen, något som Hamnen tidigare rapporterat om.
– De nya isbrytarna är efterlängtade och vi står inom kort redo att upphandla och påbörja byggnationen. Nya isbrytare innebär att Norrlands hamnar får kapacitet att ta emot nya och större lastfartyg i framtiden, sade då Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.
Fluctus är en kanal som tar upp intressanta fartyg och företeelser, ofta inom sjöfarten, och ofta med en pro-amerikansk vinkel.