Stolleprov eller sensationell segling? Det om de lärde tvista. En sak är i alla fall säker – ensamseglaren Igor Stropnik testar verkligen gränserna för äventyr i seglingsjollar.
Sist vi på Hamnen skrev om äventyraren Igor Stopnik seglade han ensam op en gummikatamaran från Nordkap till Stockholm. Resan tog honom i midnattssol genom Torneälven och ut på Östersjön. Alltid långt bort från dagens komfort i stora segelbåtar med rymliga ruffar och moderna faciliteter.
Igor väljer istället den enkla livsstilen. Sin mat lagar han över öppen eld, han drar upp sina jollar på sandstränder för att tälta och de nätter då tälten inte går att sätta upp sover han helt enkelt i sittbrunnen.
Resan från Nordkap till Stockholm gjorde han på 45 dagar, en tur på 1 350 sjömil.
Men sedan dess har han hunnit med så mycket mer.
Downsizing på riktigt
Det kalla klimatet i Skandinavien hade gjort sitt och han ville nu tillbaka till det varma Adriatiska havet. Här köpte han sig en jolle på endast 2,3 meter som han sedan modifierade till, i hans egna ord, super pocket cruiser. Efter nio dagar fick han dock erkänna att han denna gången köpt en något för liten, och långsam båt.
Läs även:
Nordkap till Stockholm – ensam på en gummiflotte
Istället skaffade Igor sig en dagsseglare med en liten ruff i fören. Denna renoverade han upp för att kunna segla till Kirkenes. En liten by i nordligaste Norge på gränsen till Ryssland och Finland. Resan tog honom genom Barents hav, det var kallt men goda vindar och tack vare midnattssolen kunde han segla uppemot 30 timmar i streck.
Igor Stropnik har många års erfarenhet som skeppare men om han själv får välja tänjer han helst på gränserna i vad som är möjligt med en seglingsjolle.
Denna gången hade han dock gått för långt år andra hållet på bekvämlighetsskalan. Utmaningen var inte stor nog och återigen letade Igor efter nya fartfyllda äventyr.
Och fartfyllt blev det. I en snabb liten katamaran seglade han 100 kilometer om dagen i fjorton dagar för att ta sig från Slovenien hela vägen ner till Grekland. På resan förlorade han såväl segel som roder och lyckades dessutom vattenfylla en av pontonerna.
Men fortfarande hungrig för fler äventyr.
Tillbaka på nordligare breddgrader
Det var nu dags att pröva på vintersegling. Den ganska fåordiga äventyraren använde två ord för att beskriva sin upplevelse – galet, och kul. Mornarna började allt som oftast med att hacka bort is från durken på hans Topaz Xenon. Efter detta lärde han sig att större jollar inte var att föredra. De kapsejsar alldeles för lätt när man seglar själv.
Nästa båt blev en RS Quba som han under sommaren testade i Sverige innan han tog den till den norska vintern – där han nu befinner sig.
Se de otroliga bilderna från Igor Stropniks resor och hör alla berättelser i hans senaste kortdokumentär på Youtube!