Kustbevakningen och sjöpolisen genomför extra nykterhetskontroller till sjöss längs hela kusten med start nu på måndag den 1 augusti. Syftet är förstås att få båtfolket att avstå från alkohol på sjön.
– 2010 skärptes alkoholbestämmelserna till sjöss. Det vi sett sedan dess är att nykterheten blivit bättre och att de flesta accepterat lagstiftningen. Men de senaste åren har det tillkommit många nya båtägare som inte alltid har koll. Det är främst dessa vi vill nå ut till. Vi ser också att risken för olyckor ökar i och med att fler har större eller snabbare båtar. Då är det särskilt viktigt att hålla sig nykter, säger Stina Karlsson, sjötrafikhandläggare på Kustbevakningen.
En första sållning
När en kontroll görs får personen först blåsa i ett sållningsinstrument. Instrumentet ger utslag om alkoholhalten i utandningsluften är över godkänd gräns på 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Blåser personen positivt i sållningsinstrumentet blir nästa steg att lämna utandningsprov i ett bevisinstrument som finns på Kustbevakningens fartyg, fordon och kuststationer. Det går också att mäta alkoholhalten i kroppen med ett urin- eller blodprov.
Max 15 knop
Om värdet visar sig vara över den tillåtna gränsen inleds en brottsutredning som lämnas över till åklagare för beslut om eventuell straffrättslig påföljd. Har båten ett skrov som understiger 10 meter kan det bli aktuellt att provköra för att säkra att båten kan framföras i över 15 knop.
…fast ändå inte
Sjöfylleri är ett brott mot Sjölagen. I Sverige gäller samma promillegräns till sjöss som på land: 0,2 promille alkohol i blodet. Gränsvärdet gäller inte alla fartyg utan endast de som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har en skrovlängd på minst 10 meter. Även förare av övriga fartyg kan dömas för sjöfylleri. Det är inte bara föraren som kan dömas, även andra ombord med en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldiga till brott.
Upp till två års fängelse
Påföljden för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Påföljden för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år.
När ska denna idioti upphöra? Nej vi tar och bötfäller den som kan köra över 15 knop, även fast den glider hem med 5knop. Samma promillegränser som för trafiken, men nu är det dessutom ett brott, för att båten kan framföras över 15 knop.
De extremt få olyckor som skedde pga alkohol och fart, var en piss i havet. De olyckor och 99% av alla dödsfall pga onykterhet, gjordes från jollar och görs fortfarande från jollar och det hindras inte av denna 0.2 promille på sjön.
Galet att det denna brist på intellekt hos beslutsfattare får fortgå. Det har inte blivit färre dödsfall, så ta bort lagen och låt hamnkrogar vara.