Lyx och flärd – ja kort sagt en lyxjakt modell mindre. Det är Sirena 58 i korthet – men vad mer? Dags att störa Gustav Morin och Claes Olivecrona mitt under en test.
Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Sirena 58 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Marstrand. Vår. Soligt och blåsigt. Så – nog med geografi och väder och till väsentligheterna:
Visst är det väl så att ni har satt klorna i en riktig lyxbåt?
– Ja, det kan man säga. Men även om jag har stannat till vid Sirenas monter flera gånger på världens störta båtmässa i Düsseldorf så måste jag säga att detta inte är min hemmaplan, säger Gustav Morin.
Vad hade Sirena som fick den att sticka ut bland lyxbåtarna i Düsseldorfs hall nummer 6?
– Den är lite, eller kanske mycket, trawler-betonad vilket känns förnuftigt. Man behöver inte känna att man måste gasa upp den i planingsfart. Bättre då att tuffa på i lugn takt med allt vad det innebär av sparade bränslekostnader och stor räckvidd. Och så…
Ja?
– Det känns som en sund utveckling att dra ner på farten – speciellt med stora båtar. Man kan bara slänga en blick över axeln för att få en bild av bränsleförbrukningen. Storleken på svallen är, som bekant, ett direkt mått på hur mycket energi det går åt att driva en båt.
Och gällande detta ligger Sirena 58 bra till?
– Ja, om man nöjer sig med 5-7 knop så kommer man riktigt lindrigt undan när det gäller bränslekostnaderna.
Men det går att köra fortare?
– Ja, om det kniper så kan man köra i över 20 knop. Då slukar båten – håll i hatten – 10 liter per sjömil. Det är dock svårt att tänka sig vad som skulle kunna knipa i en sån här båt.
För att allt man behöver finns ombord?
– Ja, och mer därtill. Stora utrymmen och öppna ytor är verkligen båtens paradgren. Men så gillas också flybridgen som har grill, pentry och något så ovanligt som en bra förarplats.
Lyx och flärd i all ära men framför allt har Sirena 58 ett koncept som får pluspoäng av Hamnens två man starka testlag.
Fler frestelser?
– Ja, på flybridge finns också ett maffigt torn, eller vad det heter på lyxbåtspråk, med bredbandssatelitmottagare, dusch och en enorm hydraulkolv så att hela härligheten kan fällas ned vid passager under broar.
Så när kommer den slutgiltiga domen av allt vältrande i lyx?
– Så snart vi har tagit oss in från kulingen på havet till lugnet inne i Marstrand så ska vi redigera och publicera, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)