Om inte klimatet är skäl nog att sätta segel så kanske de ekonomiska vinsterna är det. Svenska Wallenius Marine och Alpha Laval bäddar för de seglande fraktfartygens stora återkomst.
De historiska segelfartygen gör comeback, om än i en ny tappning, om det går som som svenska Wallenius Marine och Alpha Laval hoppas och tror. Det hela bygger på en snabb utveckling av nya segel, eller snarare fem enorma vingmaster, som på bästa teleskop-manér kan fällas ut och driva det 200 meter långa fraktfartyget Ocean Bird över Atlanten på 12 dygn med en snittfart på 10 knop.
Se också:
Oceanbird – svenska fraktarfartyget kapar utsläppen med 90 procent
Den som inte tycker att det är en fart som imponerar ska också beakta att denna typ av framfart reducerar klimatavtrycket med upp till 90 procent samtidigt som det sparar bränslekostnader. Något som Wallenius Marine hävdar är verklighet redan om tre år.
Flera möjligheter
En nackdel, det må vara, är att vingmasterna tar mycket plats på däcket vilket leder oss in på nästa möjlighet, att låta stora drakar (kites) som inte tar någon plats, stå för framfarten.
Sist men inte minst kan man låta enorma roterande cylindrar driva fartygen via den så kallade Magnuseffekten. En metod som redan är vida beprövad och som har visat sig ha sina klara fördelar.
Drakar, vingmaster och roterande cylindrar ska minska behovet av diesel.