Volvo Ocean Race
“Segelbytena denna gång är färre och egentligen inte jobbigare då det är fler segel som furlas på sina egna stag, men bytena kan fortfarande bli kostsamma så rätt beslut kan vara väldigt avgörande då farten kan öka med ett par knop.”
Magnus Woxén rapporterar för hamnen.se när det är 1 500 sjömil kvar till Rio de Janerio
Magnus Woxen vid rodret när besättningen firar rundningen av Kap Horn som första båt. Foto: Gustav Morin/ERT
Tredje gången gillt på fjärde försöket
Kap Horn har jag nu rundat en tredje gång och det känns nog lika skönt som den första med Swedish Match 1998. (missade med SEB år 2002 då vi tappade masten innan)
Efter två långa och ganska långsamma veckor i Södra Oceanen där det var förvånansvärt lugnt denna gång så rundade vi Kap Horn som första båt 40 sjömil före Ericsson 4.
Efter att bara ha följt racet hemifrån under de fyra första etapperna och nu hamnat mitt i det så kan jag nu säga att Ericsson-båtarna är väldigt bra.
Inte för vi känner någon speciell fördel i fart men de är mycket snabba allround. De uppför sig bra i fart men det oundvikliga är att det är väldigt blött på däck….(hade visst glömt bort det…)
Segelbytena denna gång är färre och egentligen inte jobbigare då det är fler segel som furlas på sina egna stag, men bytena kan fortfarande bli kostsamma så rätt beslut kan vara väldigt avgörande då farten kan öka med ett par knop.
Vi siktar på att det kommer ta 38 dagar till målet i Rio, vilket i mitt fall skulle fortfarande bara bli jämt med det längsta benet i tid för min del (SEB, första etappen 38 dygn) Men med tanke på att vi har seglat ca 13 000 sjömil så är det inte så dåligt.
Ombord har vi det bra och äntligen torkat ut efter allt vatten och fukt när det är kallt. Men nu ökar vattentemperaturen med en grad per fyra-timmars vakt, så det känns bra nu 15 C (Rio 25 C)..
Alltså börjar denna etapp ta slut och vi kämpar på. Nu 45 sjömil ledning när det är 1 500 sjömil kvar.
I datorn så ser det enkelt ut men jag kan lova att vi kämpar på så det blöder för att försvara vår ledning för att segla in som första båt i Rio.
Magnus Woxen, Ericsson 3
Navigatören Aksel Magdahl firar rundningen av Kap Horn. Foto: Gustav Morin/ERT