Volvo Ocean Race
Uppdaterad Tisdagen den 17 mars 12:22 GMT rundade Ericsson 3 Kap Horn som första båt på femte etappen av Volvo Ocean Race. Kap Horn är en scoring gate och därmed får den nordiska båten fyra extra poäng.
Vid rundningen var Ericsson 4 endast 36 sjömil efter och knappade in ytterligare efter Ericsson 3:s rundning. Puma och Green Dragon låg 141 respektive 229 sjömil efter.
2 260 av den 12 000 sjömil långa etappen återstår till etappmålet i Rio de Janerio.
Text: Mats Olson/ERT
Ericsson Racing Team först runt Kap Horn
Som första båt i Volvo Ocean Race 2008-2009 passerade nordiska Ericsson 3 mytomspunna Kap Horn på tisdagen kl 13.22 svensk tid. Knappt 30 sjömil efter låg Ericsson 4 och därefter Puma. Nu börjar kapplöpningen från den sydamerikanska sydspetsen upp mot etappmålet Rio de Janeiro dit första båt beräknas komma om 6-7 dagar.
– Varje gång jag passerar Kap Horn så slår mitt hjärta lite fortare, sade en mycket trött, men lycklig Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3, som gör sitt femte varv runt jorden.
– Här känns verkligen historiens vingslag och jag tänker på alla sjömän som har kämpat här före oss, sade Magnus samtidigt som han hyllade sin unge navigatör, Aksel Magdahl för det fräcka vägvalet, för en dryg vecka sedan, som gjorde att Ericsson 3 blev först till Kap Horn.
Avgörande för Ericsson 3:s framgång på etappen, så här långt, var då norske navigatören Aksel Magdahl och skepparen Magnus Olsson valde att gå en mycket otraditionell nordlig kurs. Den i särklass vanligaste rutten från Nya Zeeland till Kap Horn är att försöka komma så långt söderut i Södra Oceanen och fånga de starka vindarna där nere.
– Det är fantastiskt att vara här, men nu måste vi kämpa stenhårt för att bli först till Rio. Det kommer inte att bli enkelt, men vi har all fokus på det, sade Magnus
Förutom den stora äran att runda Kap Horn först så får Ericsson 3 även fyra poäng i den sammanlagda tävlingen eftersom rundningen också är en scoringgate. För Olsson, Magdahl och de andra, som varit till sjöss i 32 dygn, väntar nu nästa stora beslut, det vill säga innanför eller utanför Falklandsöarna.
– Tidigare idag såg insidan bäst ut tack vare kortare distans. Men nu börjar prognoserna peka på att det kan vara bättre att gå utanför och inte riskera att fastna i lätta vindar. Det kommer att bli ett svårt beslut att fatta, sade Aksel Magdahl.
Det kommer definitivt inte att bli lätt för Magnus Olsson och hans besättning att hålla undan för de båtar som jagar bakom. Inte minst ombord på Ericsson 4 vill skepparen Torben Grael givetvis väldigt gärna komma först till sin hemstad Rio de Janeiro.
Av de elva besättningsmännen ombord på Ericsson 3 är det bara tre som rundat Kap Horn tidigare. Det är skepparen Magnus Olsson samt Magnus Woxén, Sverige och Arve Roaas, Norge. Men för alla blir det säkert ett minne för livet att göra det i etappledning av Volvo Ocean Race.
Rundningen skedde i dagsljus, även om det låg en lätt dimma över de majestätiska klipporna, det blåste cirka 20-25 knop och det var grov sjö – precis som det ska vara. Men det var än värre för båtarna bakom. Ericsson 4, som rundade cirka två och en halv timme senare, fick göra det i ännu starkare vindar.