Ska Ola Skinnarmo bli förste svensk, sedan Nordenskiöld för 130 år sedan, som lyckas segla genom Nordostpassagen? Vinka av honom och hans besättning måndagen den 15 juni från Kastellholmen i Stockholm. Från Göteborg avseglar Ola och hans besättning den 22 juni.
Trots global uppvärmning ger ryska experter Ola bara 50 procents chans.Vintern har varit kall och våren sen. Gott om is med andra ord.
Måndag 15 juni lättar Ola Skinnarmo och hans besättning ankar för att starta en cirka tre månader och 6 000 sjömil lång segling som inte avslutas förrän i Berings Sund mellan Ryssland och Alaska.
Hurra, vinka och väsnas på kajen när Fartyget hissar segel och lämnar hamnen i röken av salutkanonerna
Till Havs!
Tid : Måndag 15 juni 10.00-11.00
Plats: Längst ut på Kastellholmen, utanför Skeppsholmen, intill briggen Tre Kronor
Explorer of Sweden
TOTALLÄNGD 18.5 m SKROVLÄNGD 17.4 m BREDD 5.1 m DJUPGÅENDE 3.3 m
DEPLACEMENT UTAN LAST 34 ton MASTHöJD 24 m TOTAL SEGELYTA 425 m²
1 Solceller och vindkraftverk som laddar 10 st Optima-batterier till “24V-banken”samt 6 st Optima-batterier till “12V-banken”.
2 Garmin HD-radar
3 Trueheading GPS-kompass
4 Iridiums Open port-antenn. (Bredband via satellit)
5 UK Syversens rullstor som styrs med hydralik
6 UK Syversens rullfock som styrs med hydraulik
7 UK Syversens rullgenua som styrs med hydraulik
8 Rigg från Selden. Masten är 24 meter hög
9 Navigationsbord utrustat med AIS från Trueheading samt kartplotter från Garmin
10 Matplats för iskalla dagar (annars sitter vi i styrhytten och äter)
11 Viking livbåt med plats för 12 personer.
12 Hellas LED-lanterna
13 Expeditionsledarhytt
14 Kojer (sammanlagt 10 st fördelat på 4 utrymmen)
15 Motorrum
Mer om Ola och hans äventyr på www.skinnarmo.com