Dramatiskt bloggande från svensk båt i ARC

ARC_Start_2012
ARC är igång och 192 båtar med 1 200 seglare har just startat. Bland svenskarna finns Mange Olsson och Ralf Aspholm på Baltic 64:an Triumph och First 36.7:an Vendetta. Sträckan är 2 800 sjömil från Gran Canaria till Saint Lucia. Triumph bloggar om brustna spinnakerfall, heroiska mastklättringar och brytande jättevågor.
Hjärnan går på högvarv, försöker förstå farans riktning, vad kommer att hända om 10 sek när vi seglat över spinnakern och gajarna sträcks.

Foto: worldcruising.com.

– ARC handlar om att korsa hav med vänner och att alla ska känna sig säkra och förberedda på startdagen. Det är till och med tillåtet att starta motorn om vinden uteblir.

I äkta cruisinganda sköt arrangören upp starten i två dagar då ett stort oväder stormade förbi.

– Som cruisingseglare är det inget jag hade velat vara med om. Det är över 40 barn med i årets ARC och det känns viktigt att deras första upplevelse av racet inte ska bli ett helsike. Första dagarna kommer nu istället bli trevliga med sol och lagom vindar. Sen ser det ut som att båtarna får sätta spinnaker och få en fin början på de 2 800 sjömilen till Västindien, sade meteorologen Chris Tibbs två dagar innan starten.

Men det blev en blåsig och spännande start i alla fall.

Baltic_64_Triumph
Det har varit två spännande dygn ombord på Baltic 64:an Triumph som skriver en spännande blogg.

Kände havskappseglaren Magnus Olsson seglar på Baltic 64:an Triumph som rapporterar följande tisdagen 27 november, strax efter start:

“Vaknade kl 04.30 av att masten skakade och det regnade in genom skylight i Kungsrummet (där Rickard och Carl och jag sover). Detta är näst finaste hytten ombord. Finast är Captains Cabin i aktern, med eget stort badrum, speglar och garderober. Väderförhållandena är goda. Vinden har vänt, och vi väntar medvind på 20-30 knop. Våghöjd 2 m i början, och sedan 3-4 m när vi kommer ut på ”öppet hav” 😉 efter Kanarieöarna. Håkan håller oss uppdaterad på väder, och jobbar med ruttplaneringen. Han har en dator som man annars bara ser i krig. Eller Bondfilmer. Tål att tappas från masten, och även överbrytande sjö. På datorn kör han bl a Spoos, som yrkessjöfarten använder för sina prognoser. Känns tryggt.”

Ny rapport onsdag 28:e, strax efter att spinnakerfallet släppt och de seglat rakt över sin nya stora blåsa!

“Båten surfar – går jättefort, våghöjden är ca 2 meter. Jag dröjer mig kvar på fördäck tillsammans med Rickard. Plötsligt smäller det till – spinnakern lossar i masttoppen. Ser overkligt ut – det gigantiska seglet blåser ner och landar platt i vattnet framför oss. Vi seglar rakt över nya spinnakern. Hjärnan går på högvarv, försöker förstå farans riktning, vad kommer att hända om 10 sek när vi seglat över spinnakern och gajarna sträcks. Kommer riggen att trilla ner, spinnakerbommen gå av eller vad? Flyttar mig några meter åt sidan – beredd på allt. Seglet kommer ut bakom båten – gigantiskt. Hänger i gajen i spinnakerbommen – som en trål. Kapten Börje styr. Stoneface, inga rop, rör inte en min. Fokuserar på styrningen och vågorna och att undvika en gipp.”

På något mirakulöst vis överlever spinnakern. Besättningen lyckas dra den ombord igen och den har kommit undan med bara en liten reva. Men dramatiken är inte över:

“Vinden ökar ytterligare. 16 knop, 18,1 knop – fart över grund. Helt sjukt – båten väger 30 ton. En timma kvar till solnedgång. Vi kan inte segla så här i natt – i mörkret. Kommer det att gå att rulla in Genuan? Vad gör vi annars? Möter Mange; ”Lasse – överlever vi det här?” Vet inte om han skojar. Jag svarar: ”Vi kanske har tur”. Mange håller med – vad vore livet utan tur – en filosofisk eller kanske religiös fråga?”

Vinden är uppe i 35 knop när mörkret faller. Just innan bloggaren Lasse “the wave captain” ska gå ner bryter en stor våg över båten, det mesta över Vica, en av de kvinnliga seglarna. Hon verkar dock tackla det mesta och ska enligt uppgift vara en av de mest erfarna ombord.

ARC_start_2012
Starten sköts upp två dygn men det blåser fortfarande friskt. Den 30 ton tunga Triumph har klockat 18,1 knop på GPS.
Foto: Cruisingworld.com.

Den så kallade “ARCen” har gått sedan 1986
och är ett vänskapsrace för alla som vill transportera sin båt från Europa till Västindien för att få en trevligare vintersäsong. Alltifrån barnfamiljer till seriösa kappseglare ställer till start och båtarna är enklare kölbåtar till stora lyxbåtar och cruisingkatamaraner.

Rallyt är öppet för kölbåtar med en minimi-längd på 8,23 meter och en maxlängd på 25,91 meter. För katamaraner gäller 8,23-18.29 meter. Båtar utöver den storleken kan få delta i “Open Division”. Det finns också en kappseglingsdel där båtar med IRC-tal får ställa upp.

ARC är ett stort event där många av deltagarna samlas redan två veckor innan start för att deltaga i alla aktiviteter som eventet organiserar. Bland annat säkerhetskurser. Besättningarna håller sedan kontakten via VHF under racet, vilket skapar en säkrare överfart med hjälp nära till hands. Väl på andra sidan blir det stor fest och alla kan fira den gemensamma segern i att ha korsat ett stort hav i en liten båt.

First_36.7_Vendetta
First 36.7:an Vendetta med ett erfarna svenskar ombord går in för att få ett bra resultat. Det började dock dåligt.

Den minsta av de sex svenska båtarna som deltar i årets flotta är First 36.7:an Vendetta med startnummer 250. Skeppare och ägare av båten är Stefan Krafft (stående på bilden) som värvat havskappseglaren Ralf Aspholm, Mikael Ryking, Jocke Persson och Lars Johansson till sin besättning. De hymlar inte med att de vill vinna.

– Det ena målet är själva seglingen, det vill säga segling i liten båt över stort hav, vilket i sig är ett spännande äventyr men vi vill göra så bra placering som möjligt, för ju närmare startdag vi kommer desto mer gör sig tävlingsinstinkten tillkänna och målsättningen skruvas upp ytterligare några snäpp. Målet är att ligga i topp, säger Ralf Aspholm till ssf.se dagarna innan start.

Några timmar efter start uppdaterar Mikael Ryking följande på sin Facebooksida:

– Starten har gått, vi var lite för heta och tjuvstartade med 5 sekunder vilket innebär 3 timmars tidstillägg. Men men, det får vi ta igen.

First_36.7__ARC
Mycket mat och packning ombord på First 36.7:an Vendetta.

Här kan ni få en känsla av hur det kan vara att korsa Atlanten på en lyxig segelbåt. Hamnen.ses Gustav Morin deltog förra hösten i Maxi Yacht Cup som startade från Teneriffa ett par dagar efter ARC.

Följ ARC-flottan på trackingen. Läs stadiga uppdateringar via om ARC på Facebook eller direkt via  www.worldcruising.com.

Lämna en kommentar