Det blir en svenskt sponsrad båt med helt kvinnlig besättning i nästa Volvo Ocean Race, 2014-2015. Frågan är vilka tjejer som kommer med? Finns det någon svenska som är intressant?
Vi frågar vårt svenska proffs Anna Drougge om hon är sugen.
Bakom satsningen står SCA, världens näst största hygienföretag, och det är Richard Brisius och Johan Salén på Atlant, männen bakom Ericsson Racing Team, som håller i spakarna.
– SCA:s satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning. Den nya båtdesignen möjliggör för en kvinnlig besättning, och vårt mål är att bygga ett starkt team som får bästa möjliga förutsättningar för att ta sig an utmaningen, säger Richard Brisius i ett pressutskick.
Richard Brisius satsar på ytterligare etr VOR-projekt. Här tillsammans med Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör för SCA.
Det är en enorm fördel att teamet är ute i så pass bra tid som de är. Och de kommer behöva det. Det lär inte finnas en handfull färdigslipade havskappseglardamer som kan kliva ombord och prestera topp. Här krävs ett stort arbete för att sätta ihop rätt blandning av kunskap och att hitta ett gäng som är villiga och klarar att träna stenhårt i två års tid.
Det finns ju ett antal duktiga solo- och two-handedseglare ute i världen men det kommer att krävas OS-seglare för att hålla nivån i In-Port racen och tempot i seglingen. Att segla VOR kan nästan liknas vid ett ständigt fleetrace. Kanske kan detta också vara en chans för de unga ensamseglarna Laura Dekker eller Jessica Watson att få sitt genombrott som professionella havskappseglare.
Den enda svenskan med stor erfarenhet från den här typen av segling är Anna Drougge. Hon har seglat Whitbread på EF 1997-98 och Volvo Ocean Race med Amer Sports Two. Hon har nu arbetat civilt i flera år och skaffat barn som hunnit växa till sig. Kanske är det läge för hennes tredje stora äventyr till havs?
Är du intresserad av att vara med?
– Du vet ju hur det är… Har man varit med tidigare så sätter det sig i blodet. Det är lite av ett begär. Jag har ju mitt jobb här nu, ett liv i land, säger hon med längtan i rösten. Jag tycker att Det vore enormt kul att vara med. Och om jag fick frågan tror jag inte att jag skulle kunna säga nej, skrattar hon.
Vad tycker du om den nya båttypen?
– Generellt gillar jag entyp. Visst, det är kul med teknik och utveckling också men det roligaste är ändå ren enkel segling.
Varför satsar då SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget) på detta?
– SCA:s deltagande i Volvo Ocean Race är viktigt i vår fortsatta förändringsresa. Som koncern satsar vi på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. VOR kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken som TENA, Tork, Lotus, Tempo, Saba och Libero. Vi vill även lyfta fram hur våra produkter förbättrar våra konsumenters livskvalitet, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.
SCA är världens näst största hygienföretag och Europas största privata skogsägare med försäljning i över 100 länder.
Tidigare kvinnliga projekt:
1989-90 Maiden/Tracy Edwards
1993-94 US Women’s Challenge/Nance Franck became Heineken/Dawn Riley
1997-98 EF Education/Christine Guilou
2001-02 Amer Sports Too Lisa Charles (now McDonald)
https://www.youtube.com/watch?v=PdroQqOuMVESe video om den kvinnliga framfarten i racets historia.
Presentation av nya VOR-båttypen.
Läs mer på Volvo Ocean Race.