Seapilot2star – ställning och stämning dag 2

Kyla, blåst, frustration, fartrekord och ytterligare ett mastbrott. Här summerar Hamnen.ses expertkommentator Niklas Qvarnström läget efter två seglade etapper. Vi får också lägesrapport från tre särskilt utvalda båtar.

Seapilot2star-seglarna har nått hamnen i Oskarshamn. Tävlingen har gått tämligen odramatiskt hittills. De båda första etapperna påminner en del om varandra. Sol, friska vindar och förhållandevis få vägval. Båtarna följer varandra på ett led. Anders Lewander på Dehler 41 4tyOne efterlyste lite mer “rock ‘n’ Roll, men jag är tveksam till att det blev så på den andra sträckan.

Anders Lewander summerar etappen till Visby med viss frustration.

Precis som på första sträckan har en båt tvingats bryta på grund av masthaveri. Det är First 32 Jazz med Peter och Åke Wikström som i samband med starten just utanför Visby hamn blev av med masten. De kunde ta sig för egen maskin till hamn igen. Trist då de låg bra till i klassen.

Nordvinden håller i sig, även om den varierat några grader i riktning. Många båtar fick det tufft på väg från Visby och det var en hel del broachar i början innan det revades.

Mot kvällen har sedan vinden avtagit ganska ordentligt. För några blev det en riktigt lätt läns mellan Ölands Norra udde ner till Blå Jungfrun, utan undanvindssegel.

“Eländet” först hem
Hemmabåten Eländet, Dominant 95 med Sandor Moldovan och Stefan Eneman fick äran att skära mållinjen som första båt i sin egen hemmahamn. Eländet leder startgrupp ett, och även totalt.

Dominant 95 “Eländet” gjorde en bra start och ligger fortfarande i topp. 

De första båtarna har på torsdagskvällen börjat sin resa mot slutmålet i Oxelösund. En lång kryss väntar och vindarna väntas åter öka under natten. Gammal sjö ligger dessutom på från nordost, och en del regn kan förekomma under fredagen. Det blir tufft. Stora förändringar kommer att ske i resultaten. Det är nu seglarna sätts på prov.

Tröttheten avgör
Det gäller för seglarna i hamn att försöka samla kraft inför spurten. Att trötthet kan ställa till det fick många erfara förra året.
De första båtarna kan nog nå målet i Oxelösund vid 15-tiden på fredageftermiddagen, rekordtidigt.

Ser man på resultatlistan inför slutetappen ligger de flesta förhandsfavoriterna med långt fram. Det är väldigt tätt med bara minutrar mellan placeringarna.
I grupp ett leder Dominant 95 Eländet före favoriten Lady stardust, Aphrodiite 29 från Norrköping.

I startgrupp två leder Västerviksbåten Nirvana, Eloge 38 och där är avståndet en timme till Norrländska Blenda, Bull 7000. Bakom är det tätt och både Funny och Wild längre ner har goda chanser till avancemang.

I grupp tre toppar Dynamic 3000 Cloud Nine för Västeråsbåtarna Mithril och Dagmar.

I grupp fyra har Diva 39 Silverfågel ett ordentligt grepp före finska J/105 Garbo.

Refanut toppar grupp fem med över en timme före J/105 Joan. Bakom Joan är det däremot väldigt tätt.

I grupp sex leder Wasa 41 Aitutaki före Bavaria 49 Vejde med far och dotter Svensson. Aitutaki som vunnit förr ser ut att ha ett gott läge inför fortsättningen.

En som skaffat sig ett stort försprång är Jimmy Hellberg i sin B&R 38 Pac-Man. Nästan två timmar är avståndet ner till konkurrenterna som jagar bakom, men räcker det? På fredagskväll vet vi.

En av de mindre båtarna i fältet är Aphrodite 29 “Lady Stardust” från Norrköping. De seglar racet för första gången men ligger fint med i toppen. Här rapporterar de från seglingen till Visby

Anders Lewander på Dehler 41 “4tyone” på väg mot Visby pratar om känslan ombord och om att segla utan undanvindssegel.

Johan Lundqvist ombord på Elan 37 “Solidtango” rapporterar på väg mot Oskarshamn.

Se alla videorapporter på 2starplay.solidtango.com.

Resultat och positionering på www.sailracetoday.com.

Text: Niklas Qvarnström som också driver Tangosailing.nu. Där kan ni hitta mycket info om alla startgrupper. Orkar ni inte läsa så får ni veta det mest i livesändningar från starterna som finns på 2starplay.solidtango.com.

Lämna en kommentar