Efter den avslutade världscupregattan på Mallorca kan vi se tillbaka på några riktigt häftiga bilder från de blåsiga dagarna som bjöd på meterhöga vågor och vindar på 15 m/s.
Att segla Laser i hård vind är som en kombination av mountainbikecykling och simhopp. Det här skumpigt värre och mjölksyran trycker ut i låren samtidigt som man parerar smällarna med bålmusklerna och håller kursen med armarna. Man faller stundtals fritt utför vågryggarna och tacklar enorma vattenmassor.
På tre av bilderna ser ni Emil Cedergårdh som var den svenska manliga Laserseglare som placerade sig bäst under världscupregattan vid Palma med en 27:e plats. Han inledde med flera topplaceringar men föll i resultatlistorna mot slutet av regattan. Josefin Olsson presterade också riktigt bra i början men slutade till slut på en ändå hedervärd 15:e plats.
Om Laserseglaren är havets vinthund så är Finnjollesseglaren en strong man. Visst kräver även denna båt stor uthållighet men då den är tung måste man ha mycket rå styrka för att orka häva den från lä till lovart och pumpa sig fram på undanvindarna.
På första bilden ser ni svenske landslagsseglaren Björn Allansson som slutade på en 21:a plats i regattan. Han ägnar många timmar på gymmet och har nyligen utmanat gladiatorn “Hero” i benpress. Vi återkommer om utkomsten.
Sitt ner i båten är rakt motsatt vad som gäller i skiffen 49er som kan vara den mest adrenalinframkallande båttypen, om inte i världen så åtminstone bland OS-klasserna. Bara att ta sig ombord är en balansakt och att segla i hård vind i stora vågor är tuffare och fartigare än vad de flesta anar. Den har 38 kvm gennaker på bara 120 kg båt, vilket bland annat ställer höga krav på precision i gipparna. Lyckas man inte hålla planingen genom hela gippen är risken stor att man kapsejsar.
Under världscupregattan på Mallorca presterade GKSS-seglarna Carl P Sylvan och Otto Hamel på topp (läs mer i en tidigare artikel). Lisa Ericsson och Hanna Klinga blev bäst av tjejerna i 49erFX och Hamnen.ses bloggare Julia Gross och Cecilia Jonsson var länge med i täten men slutade på plats 15.