https://www.youtube.com/watch?v=KI9tJ5CmEZUEn av de absolut mest aktiva seglingsklasserna i Stockholm heter Formula 18. Det är en tvåmanskatamaran som ger svårslagen och beroendeframkallande seglingskänsla som är svår att vara utan när man väl fått uppleva den.
Det märktes inte minst i helgen: Isen har just gått på Baggensfjärden, omkring 20 båtar ligger redo att segla i Saltsjöbaden och ett tiotal besättningar är på plats och skruvar och trimmar. Efter evig väntan på att vinterns mörka kyla ska ge med sig är nu alla spända inför premiärturen.
Det kan vara ganska blött ombord på en F18-katamaran. Men kul!
Men varför mecka mer än nödvändigt när solen skiner, det är över fem grader i luften och vågtopparna piskas vita? Jag och John Bäck knuffar upp masten, gör ett hjälpligt vårtrim och ger oss ut.
– Helt underbart att vara igång! gormar John så snart vi faller av och båten accelererar.
Tamparna sliter starkt i händernas mjuka vinterhud och vattnet som sprutar i ansiktet friskar snabbt upp seglingssinnet. Det blåser över 10 m/s i vindbyarna och vi måste kasta oss ut i trapetsen efter slag och gippar. Båten sätter av direkt och det sprutar om läskrovet.
Att hänga i trapets är häftigt men faktiskt inte alls svårt.
Solen värmer och trots att vi bara bär ett enkelt underställ under torrdräkten är vi nära på svettiga. Gennakern hissas i topp. Sliter tag i trapetsen och hänger mig ut och steppar snabbt längst bak i aktern. Mina ben darrar av adrenalin när jag trycker foten genom fotstroppen och ser hela båten susa fram i säkert 20 knop. Vårsegling slår det mesta!
Rorsman John Bäck parerar den byiga vinden med storskotet.
F18-katamaran liknas av vissa vid en “49er med stödhjul”. Jo, det finns en poäng. Men katamaranen är stabilare, oftast snabbare och mycket mer användbar.
Spana in vad som händer i F18-klassen i sommar på:
www.formula18.se
www.raidrevenge.com