Hallberg-Rassy 64, världspremiär i Düsseldorf

HR64syntheticphoto10pressPressmeddelande:
Hallberg-Rassy 64 firar världspremiär på världens största båtmässa, boot Düsseldorf den 22-30 januari 2011. Detta är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Man meddelar också att man anställer 63 personer.

 

 

HR64syntheticphoto2

HR64syntheticphoto8

8,6 kubikmeter akterdäcksstuv
De enorma akterdäcksstuvarna på hela 8,6 kubikmeter sväljer en RIB om så önskas. Det finns en stor hydrauliskt utfällbar badplattform. Ren däckslayout Däckslayouten är ren. Alla skylights och luckor är flushmonterade. De främsta 6,5 metrarna av däcket är helt flushat. Det finns ett soldäck integrerat i akterruffstaket. Ankarvinschen är dold under däck. Som uppgradering finns hydrauliskt kutterstag med rulle under däck och genuarulle under däck. Det finns totalt åtta
förtöjningsknapar uppe på teakfotlisten, varav två springknapar på varje sida. Som tillbehör finns en hydraulisk landgång som kan fällas in helt och hållet i akterstuven.

Sittbrunnslängd 3,10 m
Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam
seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker
eller till och med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen. Sittbrunnen är välskyddad av den Hallberg-Rassy-typiska vindrutan eller hardtopen.

Gott om naturligt ljus
Inredningen har ovanligt mycket naturligt ljus. Totalt finns så mycket som trettioen ljusinsläpp i båten. Därav är sex stycken skrovfönster. Skrovfönster är något som infördes av Hallberg-Rassy för 34 år sedan 1976. Man sitter
och ser ut i salongen genom de fyra skrovfönstren där. En person med normallängd ser stående ut genom de stora salongsfönstren. Interiören erbjuder 12 alternativ i 5 sektioner, vilket blir 72 olika inredningslayouter för alla
smaker och behov.

Kraftig motor i stort maskinrum
Motorn är ovanligt väldimensionerad, till och med för en Hallberg-Rassy. Det är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-280 på 280 hk och 669 Newtonmeters vridmoment vid 2 500 varv per minut. Tankvolymen är även den generös
för lång räckvidd med 1 800 liter bränsle och 1 300 liter färskvatten. Maskinrummet är stort och har plats för mängder av teknisk utrustning, är väl ljudisolerat och lättåtkomligt för service och underhåll.

Hög båtfart ger en riktig milätare
Vattenlinjen är 2,23 m längre än på Hallberg-Rassy 62. Frers fartdiagram för Hallberg-Rassy 64 förutser 9,2 knops fart vid 5 m/s sann vind och 75 graders vindinfallsvinkel, och 11,5 knops båtfart med bara stor och traditionellt
försegel i 12 m/s och 110 graders vindvinkel. Hög båtfart gör det här till en riktig milätare.

Riklig standardutrustning
Båten har ovanligt riklig utrustningsnivå redan som standard. Bl a ingår hydraulisk seglingshantering, 8 kW elverk, 20 hk bogpropeller, fyra hydrauliska vinschar, teakdäck, flushade skylights, segel, basinstrument, 120 A
laddare och 4000 W inverter.

Anställer 63 personer
Hallberg-Rassy har haft en riktigt bra försäljning senaste tiden. Största enskilda marknaden i världen är Sverige. Man anställer nu 63 personer inom båtbyggeriet.

Lämna en kommentar