Egentligen är det en utveckling av H-35. Tre H-35-seglare, Bengt Callmer, Henrik Evers och Göran Ax, ville ha en större och rymligare båt, men behålla känslan av lång och vacker kustkryssare. Det är dom som har finansierat de två första prototyperna. Lång vattenlinje är ett klassiskt recept för snabba välseglande båtar i de mest förhärskande vindstyrkorna, mellan 5 och 10 meter per sekund. Senaste Tjörn Runt är ett tydligt och klart exempel på det. De två prototyperna sjösattes 2008 och har nu seglats under två säsonger.
Hans Groop ritade H-båten, kanske världens största entypsklass med över 5 000 tillverkade båtar. Hans Gropp har även ritat H-40 vilket bådar gott. Utklippan Yachts står bakom och Technofibre i Lysekil tillverkar. Målet är att bygga 5-7 båtar om året. Man sneglar också på tidigare H-båtsägare och tror att H-40 kommer att passa för dem. Det är nog ingen dum tanke. Priset? 1 895 000:- med segel.
H-40 en vinterdag i Skärhamn. Foto Åke Fredriksson
Seilas provseglade längs Västkusteni början av december, där kommer också en utförligare rapport så småningom.
H-40 under vintersegling från Kundsviken till Skärhamn. Foto Seilas