Det är inte den nya foiltekniken som skördar offer i denna extrema ensamkappsegling. Istället har våldsam kontakt med “ufon” sett till att flera har brutit eller blivit halta.
Det tjatas mycket om att Vendée Globe är världens tuffaste solokappsegling. Det som kanske underbygger budskapet mest är antalet seglare som inte klarar att fullfölja racet.
I upplagan som gick 2008/2009 startade rekordmånga men det var också rekordmånga som bröt. Hela 30 båtar stod på linjen. Men bara 11 kom i mål. Sedan dess har tävlingsledningen infört flera regler för att göra båtarna säkrare, bland annat är nu master och kölar one design.
Det verkar som att reglerna hjälpt. I förra upplagan, 2012-2013, var det också 11 båtar som tog sig i mål men bara 20 båtar startade.
Frågan är hur statistiken kommer att bli i den här upplagan.
Det stora samtalsämnet innan start var om de foilande båtarna skulle hålla ihop. Det fanns sju på startlinjen och det stod snabbt klart att de var lika snabba som seglare och designers hoppats.
Fem dygn snabbare
Vinnaren 1989 tog 109 dygn och åtta timmar på sig att segla de 22 000 sjömilen, vilket är banans längd om man bortser från kryss- och gippvinklar.
I förra upplagan satte den unge fransmannen Francois Gabart ett nytt rekord med 78 dygn och två timmar.
En uppdatering från senaste dygnen.
Nu spår VPLP, designbyrån bakom de nya foilande båtarna, att snabbaste båten kommer att segla runt jorden fem dygn snabbare än Gabart.
Ledarbåtarna
Att Armel LE Cleach på Banque Popularie VIII gått om Alex Thomson på Hugo Boss kan främst förklaras med att Alex tappat fart på grund av en kollision med ett så kallat ufo (unidentified floating object) där han förlorade sin foil på styrbords sida.
Detta gör att han förlorat cirka två knop i fart för styrbords bog.
Läs mer i ämnet krockar på öppet hav…
Containerfartyg tappar 300 containrar.
Lastfartyg går av på mitten.
Hur mycket kan ett lastfartyg kränga innan det välter?
– Det är minst sagt ovant att segla utan foil. Man måste segla mycket mer aggressivt för att hålla någorlunda samma tempo, berättar Alex Thomson i en liveintervju, alltså direkt från Indiska Oceanen, med Sailing Anarchy.
Fort utan foils
PRB med Vincent Riou höll sig länge i tätstriden och bevisade att en båt utan foils fortfarande kan hävda sig hyfsat. Därför var det extra tråkigt att han kolliderade med ett ufo och var tvungen att bryta på grund av strukturella kölskador.
Vincent har nu sökt nödhamn och anlänt till Kapstaden.
Men först in i Kapstaden var supermoderna och foilförsedda båten Safran med skepparen Morgan Lagraviere. Även han hade fått strukturella skador efter en kollision med något okänt – ett av hans roder gick i bitar.
Betrand de Broc blev också tvungen att bryta efter en kollision med ett ufo utanför Portugal och Sebastian Josse på Edmond de Rothschild körde på något som skadade hans roder. Men efter fyra timmars halt med fullt fokus på reparation har han kunnat fortsätta och ligger i skrivande stund på tredje plats, om än 502 sjömil efter ledaren.
Fyra båtar brutit
Initiatives Coeur skeppare Tanguy De Lamotte är hittills den enda som blivit tvungen att bryta på grund av ett mastbrott och efter 12 dagar till havs närmar han sig nu hemmahamnen.
Jeremie Beyou Maître CoQ har problem med tekniken ombord och kan för närvarande inte ta emot några väderleksrapporter. Lyckligtvis är han van att segla utan den här infon då han ställt upp i tre upplagor av Solitaire du Figaro – ett solorace där all utomstående väderinformation är förbjuden.
Totalt är det alltså fyra båtar som brutit men inte på grund av foilens struktur, utan förmodligen på grund av att människan har dumpat/tappat containrar i haven.