Kappsegling
“Tour de Bell-Ile är en segling som lockar både proffs och familjeseglare då arrangemanget är enormt inbjudande och seglas under en helg.”
Calle Hennix ger en utförlig rapport om en kappsegling som bjöd på både starka tidvatten-strömmar, hurra-rop och champange.
SeaCart 30:an True Look seglar in som tredje båt av 275.
Etta: 96 ft långa trimaranen Idec 2 som håller rekordet runt jorden för ensamseglare. Tvåa: My Way, fd. Alinghis extrema 40 ft trimaran. Man kan tycka att 41 NM inte är särskilt långt men med en ström på upp till 6 knop och tidvattensvågor som möter Atlanten blir det som att segla mer än 100 NM i hemmavatten.
Tour de Bell-Ile är en segling som lockar både proffs och familjeseglare då arrangemanget är enormt inbjudande och seglas under en helg. Gemensam start 09:00 lördag morgon, Välkomstkommitté och champagne till i alla fall tre första båtarna, regattamiddag ála B&Q från 19:00. Prisutdelning 11:00 nästa dag.
Ett starkt koncept för att få många att ställa upp. Vi seglade i en öppen flerskrovsklass där först i mål vinner, en ovanlig men skön klass som lockar fantastiskt kreativa fartvidunder som ger organisationen nyhetsmaterial att mata journalister med, tex. möjliga rekord som kan slås, ovanliga hjältar att skriva om, det gillar sponsorerna. Britair (tvåa i Vende Gloobe) och Safran (4 vende Gloobe) ställde upp likväl som hundratals familjeseglare.
Seglingen i sig kan delas upp i fem etapper; Start sträckan i Quiberon bukten. Kanalpassagen ut på Atlanten till västra punkten av Belle-Ile. Runt den undersköna södra till östra delen av ön. Sträckan till de två möjliga entreerna av Quiberonbukten. Till sist målrakan. Väldigt kul rent taktiskt då vinden till en början var nordlig och 275 båtar planerade för en undanvindsstart.
Bra av organisationen att multihulls startade till vänster om startfartyget och enskrovsbåtarna till höger. Problemet för oss var att vi är 65 fot mindre än den största båten i vår klass och att vi ville ut i den sydgående strömmen till vänster om oss. Vi kunde med andra ord inte undvika att hamna under de många enskrovsbåtarna så vi valde att starta längst ut på högerkanten för att få ett så stort avstånd som möjligt till dem och fri vind så länge det varar.
Pang och vi var iväg med fri vind och fullt ös i båten, 2-3 sekundmeter och en fart på 7-8 knop ? strålande vi ligger först för tillfället. Väl ute på Atlanten var vi trea, en dyning på 3-4 meter, medström i en avtagande vind. Knepigt att ta oss ut till Belle-Ile’s västra rundningsmärke. En västlig bris brottas mot en östlig med inslag av ett stort svart moln söder om oss så det är väldigt växlande.
Vi får genomföra många segelbyten men det värsta är att den västliga vinner mark hela tiden så alla båtar akter om oss kommer långsamt närmare oss i ny stark bris. No good och väldigt nervpirrande.
Till slut har en F28 trimaran och en 40 fots katamaran passerat oss då de går väldigt nära land. Vi annekterar deras lokala kunskaper efter den södra rundningspunkten och passerar dem efter ett tag vid östra delen av ön. Vi lyckas sedan hitta och haka på en liten vindkåre som gör att vi kan sträcka ut mot den östra passagen in i Quiberon bukten.
Då ser vi att Idec 2 och My Way har det kämpigt att ta sig igenom passagen, dom kryssar medans vi slackar mer och mer på skoten i ökande bris. Nu tar vi in på ledarna och drar ifrån klungan bakom.
Efter 8 timmars segling når vi den sista etappen och med hjälp av land bygger brisen till underbara 5-6 meter västligt, vridande mot syd väst. Perfekt platt vatten, segelbyte, vi loggar stadigt 17-18 knop på en ponton mot mål med tredjeplatsen i sikte. Underbar segling, måste se fantastiskt ut för alla 100 tals dagsseglare på bukten när tre trimaraner i fallande storlek kommer ångande i full fart.
Det ser i alla fall ut som de gillar vad de ser med tanke på alla “Hurra!” och kameror på däck. Bra för seglingssporten. Efter ett sista segelbyte gippar vi oss i mål efter 9 timmars störtskön segling på en tredje plats. Väl förtöjda i hamn kom alla journalister och tävlingsledningen med champagne, de andra besättningarna hurrade för oss. Härligt att segla i Frankrike och kul att lilla Sverige kunde markera att vi också är att räkna med i flerskrovssammanhang.
Den andra SeaCarten kom in som femte båt efter den andra 40 ft katamaranen så SeaCart 30 lägret hade all anledning att fira då vi var den enda produktionsbåten bland ett antal one off byggen med budgetar vi bara kan drömma om.
Nu återstår ihoppackning och att traila båten hem till Stockholm igen. Sorry att vi missade Lidingö Runt och flerskrovsprovarpådagen i söndags ? så hör av er om ni vill prova på i efterhand. Ni som läste den inledande artikeln undrar säkert hur det gick med den efterlängtade autografen. Inte så bra men Francis tog tag i en besättningsmedlem när han skulle upp på scenen och hämta förstapriset. Det tycker vi var stort!
//Hälsningar från True Look’s besättning.