Experten tipsar – så repareras en segelbåt som gått på grund

Små grundstötningar och misstag vid upptagning och sjösättning kan orsaka stora skador. Inte minst om man inte tar tag i problemen direkt. Det blir tydligt i den här videon där vi följer reparationen av en Elan 36.

På någorlunda moderna segelbåtar med fenköl så kan små grundstötningar ganska snabbt ställa till det ordentligt för båtägaren. Bakkanten på kölen trycks lätt upp i skrovet och kan orsaka sprickor i både skrov och balksystem. I inledningen av videon ovan får ni se en kort sekvens om när vi på Hamnen testade att smälla på med en liten och gammal Helmsman 23 med fullt segelställ i frisk vind. Det gick förvånsvärt bra. Men med en tyngre båt med fenköl blir skadorna garanterat värre.

Grundstötning och fel vagga, vagn eller pallning

I ett framtida reportage kommer vi att följa reparationen av en motorbåt som gått på grund. Men här handlar det om en Elan 36 som varit med om såväl grundstötningar som bristfällig hantering vid torr- och sjösättning.

Se också:
Många fritidsbåtar sjunker av dessa enkla anledningar
Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

– Har man fått en liten skada av en grundstötning som försvagat konstruktionen, så är det inte ovanligt att det räcker med felaktig pallning inför vintern för att skadorna ska växa markant. Det är viktigt att åtgärda skadorna i tid, säger Per Ingberg.

Erfarenhet från 4 000 skador hos båtförsäkringsbolag

Per Ingberg är skadechef på försäkringsbolaget Svenska Sjö och har erfarenhet från över 4 000 skadeärenden på sin meritlista. Många av dem handlar om grundsmällar, grundstötningar och felaktig hantering när båten ska sjösättas eller lyftas och förvaras för vintern.

I videon här ovan uttalar han sig både om vad man ska tänka på för att minimera skador som sker under segling och hur man kan undvika skador vid torr- och sjösättning. Till exempel finns det en del att fundera över vid val av pallningsmetod och hur man ska förhålla sig till om båten är långkölad, har fenköl eller till skrovdesign och viktfördelning.

Lagning av grundstött segelbåt på Värmdö

Vi får också följa med företaget som tagit sig an lagningsarbetet av den skadade Elan 36:an. Det är Anndy på Honors Yacht Coatings på Värmdö som ger oss en grundlig genomgång av skadorna som uppstått, samt insyn i hur båten renoverats. Han visar och berättar hur båten såg ut när den levererades till hans verkstad, och hur han och hans mannar sedan åtgärdat problemen.

Inslaget är ett samarbete med båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö.