Sällan, eller rentav aldrig, har Hamnens reportrar sett en så rymlig segelbåt för sin storlek. Vi spanar in nya Dufour 44 på världspremiären i Düsseldorf.
Världens rymligaste familjesegelbåt? Det är stora ord som kräver sin förklaring. Vi snackar alltså om serieproducerade cruisers kring 44 fot där Dufours senaste skapelse är något alldeles extra när det kommer till invändig volym – proportionellt sett. Detta som ett resultat av att fritidsbåtar gärna vill se ut som sina förebilder inom extrem havskappsegling. Värstingar där IMOCA och Class 40 är de stora förebilderna och där VO-70 ju stod modell för 5-10 år sedan.
”Breda aktrar, fylliga förskepp och skarpa slag”
På bästa IMOCA-manér är det alltså breda aktrar, fylliga förskepp och skarpa slag i en djärv kombination som gäller. Något som inte bara bäddar för god prestanda utan också för en särdeles rymligt interiör vilket nya Dufour 44 är ett lysande exempel på.
Hamnens utsändas reportrar bekantar sig med nyheten i samband med världspremiären på båtmässan i Düsseldorf och slås sålunda av en förpik som hör till de förhållandevis största som skådats. Som om inte det vore nog får ljusinsläpp och väl tilltagna fönster i såväl i skrovsidorna som taket detta redan generösa utrymme att kännas ännu rymligare.
Fem duschar!
Rymd och stora ytor är för övrigt ett genomgående tema där fördäcket, salongen och våtutrymmena bara är några exempel. Ej heller hör antalet duschar i en 44 fotare – fyra stycken (fem med duschslangen på badbryggan) – till vanligheterna.
I allt detta bjuder Hamnens seglingsexpert Jimmy Hellberg också på en spaning där seglingshistoria varvas med framtidsutsikter. Allt kryddat med seglings-teknikaliteter av den högre skolan. Allt toppat med en titt i spåkulan och en kvalificerad gissning om hur fördäcken på framtidens segelbåtar kommer att se ut.
Vad är det för ett jäv… pentry?
Och så var det en sak till. Vad tycks om det minst sagt säregna pentryt i nya Dufour 44:an – egentligen?
Se inslaget!
Totalt ointresserad av nån himla generator. Jag köper ju el för att slippa dieselstånk och dieselstånk! Ytterligare en sak som kan gå sönder.
När jag seglar så vill jag ladda batterierna. Det hoppas jag verkligen att båten har sin funktion. Med det laddar jag upp batteri på en dags segling. Minst 50 kWh vill jag ha. Ska inte kosta mer än 100 k ca.
Och när jag går för motor en längre sträcka har jag noll bråttom. Ligga och glida i 4 knop kan man göra med ca 4 kW. Med det håller batteriet i 12 h och 50 sjömil.
Och så vill jag ha ordentligt med fina solceller inkluderade. Motsvarande 5 solceller a 1,8 kvm o 400 w/st ger 2 kW. Med det kan man köra 2 knop hela dagen bara med el från solen.
Och så har man ju segel också!