Cool Corby för IRC

Det kom ett mejl till hamnen.se. Fredrik Bergström skriver att han bygger IRC-båtar i Polen tillsammans med konstruktören John Corby.
Corby 29 som lanserades i maj 2005 har fått uppföljarna Corby 33 och Corby 26.
Coola båtar med med hög fartpotential och klockrena för mätregeln IRC.

 

Hej hamnen.se,
Jag bygger tillsammans med John Corby dessa båtar i Polen. Vi startade med 29an som lanserades maj 2005. Vi har sedan adderat programmet med 33an och efter detta 26an (som är en uppdaterad 25a)

Produktionsbåtarna byggs och säljs av ircboats.

Mer info www.ircboats.com

Siten är fortfarande under uppbyggnad, så det ändras och kommer till

saker varje dag..

/Fredrik

hamnen.se hamnade efter lite nätsurfande snabbt på Peter Gustafssons blogg www.blur.se . Richard Göransson ger där några kommentarer kring hans “Inga of Sweden”, en Corby 33:a

Hur seglar båten då? Som väntat kryssar hon bra, framför allt otroligt högt. Det märks t.o.m. utan referensbåtar runt sig. Det stora rodret (sticker nästan lika djupt som kölen) ger enormt mycket styrkraft och gör den lätt att segla för mindre rutinerade rorsmän som mig.

Det ska till mycket för att få båten att broacha. Den styr som tusan faktiskt, blir man sur på fördäcksgasten kan man med ett litet knyck lätt se till att han hamnar i sjön. Att slå går att göra på bråkdelen av en sekund tack vare styrförmåga och icke överlappande försegel.

Båten är mycket trimkännslig som alla lättdrivna båtar.

Tyvärr var det inte mycket kappsegling kvar när vi väl kom igång. Vi hann bara med Kräftköret och Runt Lidingö samt lite träningsseglingar på Baggen. På Kräftköret startade vi uselt bland en massa skärgårds 95:or så var det halvind följt av 25 minuter kryss och sedan halvind hem igen. gick åt fanders.

På Lidingö Runt gick det bättre, vi tog line honours och kunde hålla jämna steg med en Arcona 400 på länsen. Det var vi rätt nöjda med. Sedan fick vi stryk av en sk30 på uträknad tid.

Vi seglade med ett provisoriskt LYS på 1.31 och det går möjligen att göra något åt den saken.

Lämna en kommentar