I höst påbörjas en omfattande renovering av Norra Danviksbron. Något som kommer att påverka båttrafiken mellan Mälaren och Saltsjön i olika grader.
Efter att ha tjänat staden i hundra år har Norra Danviksbron nu nått sin tekniska livslängd. Det vill säga den tid som en bro håller utan en större renovering. Därför kommer bron totalrenoveras för att säkerställa ett tryggt och hållbart resande för båt- och kollektivtrafiken.
Se också:
Eldriven och självkörande färja redo för Riddarfjärden
Bron kommer sålunda inte att kunna öppnas under delar av renoveringen. Något som i sin tur påverkar båttrafiken. Farledsbredden i kanalen minskar till 17 meter under större delen av renoveringen och under vissa perioder råder totalstopp för båttrafik.
Fyra års renovering
Rivningen av bron kommer påbörjas hösten 2023 och beräknas ta 9 månader. Uppbyggnaden av bron planeras att starta våren 2024 och pågå till hösten 2026.
Partiell avlysning – höjdbegränsning 10,8 meter:
4 september – 3 december 2023
1 maj – 1 november 2026 (planerat)
Total avlysning – ingen sjötrafik tillåten:
6 – 17 november 2023
4 – 15 december 2023
14 november – 11 december 2025 (planerat)
Samma designer som Golden Gate
Norra Danviksbron har stora kulturhistoriska värden. Framförallt på grund av den sällsynta brokonstruktionen designad av Joseph Baermann Strauss, samme man som designade Golden Gate-bron i Kalifornien. Bron byggdes mellan åren 1917 och 1922 och är en viktig länk över Danvikskanalen.
Unikt utseende
Idag finns endast kvar ett fåtal bevarade broar av samma typ i hela världen. Därför kommer vi behålla brons unika utseende, trots att många delar av bron kommer bytas ut under renoveringen.