En smått otrolig historia om när två av världens mest ikoniska varumärken gick ihop för att skapa ett unikt flytetyg. Riva Aquarama Lamborghini var namnet. Se videon!
Trogna Hamnen-följare må ha hört den förut. Storyn om hur självaste Ferruccio Lamborghini kontaktade självaste Carlo Riva med ett förslag om ett samarbete. Det hela gick ut på att man skulle bestycka en av Carlos Rivas legendariska flytetyg med två av Lamborghinis lika legendariska V12-motorer.
Se också:
Renoverad: Riva med Lamborghini V-12:or
Sagt och gjort. Resultatet blev inte bara världens mest omsusade Riva, eller snackis, som man skulle ha sagt idag. Den blev också världens snabbaste Riva med sina dubbla 350-hästare och en toppfart på 48 knop.
Vanvårdad men räddad
Ferruccio Lamborghini körde och vårdade sin båt ömt i ett par decennier, från 1969 till 1989 varpå han sålde den till mindre nogräknad ägare som uppenbarligen hade noll till övers för den unika kombinationen Riva/Lamborghini. Han bytte sålunda ut motorerna mot något modernare. Mystiken kring båten falnade och båten tappade sin forna glans.
Iain Tyrell får äran att ställa in motorn på detta stycke båt- och motorhistoria.
Idag, och tack vare en holländsk entusiast, är båten återigen bestyckad med dubbla dubbla Lamborghini V12:or som vårdas ömt och det är där vi kommer in i handlingen i denna video. För vem är bättre lämpad för detta jobb än Iain Tyrell som också driver Youtube-kanalen Tyrrell’s Classic Workshop?
Intrimning och provkörning
Häng med när han bjuds in till syskonen Battista and Martina Bellini som inte bara har världens största samling av Riva-båtar. Utan som också behöver Iain Tyrells hjälp när det gäller att trimma in och testköra motorerna på detta ikoniska flytetyg.
Se videon!