Visst kan eldrivna motorbåtar ha sina begränsningar men båtdesignern Ted Mannerfelt ser också många nya möjligheter. Inte minst när det gäller design och funktion – för att nämna en del. I helgen står han på scenen på Hamnen Electric Boat Show.
För att få en uppfattning om hur det nya och eldrivna båtlivet kan komma att se ut kan man blicka bakåt. När C.G Pettersson konstruerade sina berömda motorbåtar fanns det inte så mycket motorkraft att laborera med och därför var det långa, smäckra och lättdrivna flytetyg som gällde.
Tillbaka till framtiden med eldrivna båtar
För den som tänker sig ett eldrivet båtliv idag är läget ungefär detsamma. Att fara omkring med tunga fritidsbåtar i höga farter fungerar helt enkelt inte om man ska kunna få en acceptabel räckvidd.
Man kommer kunna åka riktigt fort även i framtiden
– I mångt och mycket handlar det om att forma båten efter vilken typ av elmotor och drivlina som man har tänkt sig och inte tvärt om. Eller att börja i rätt ände om man så vill. Sedan får man ge upp tanken på en båt som är lika bra för alla farter och ändamål, säger Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team.
Se livesändningen från Hamnen Elektric Boat Show där Ted Mannerfelt berättade mer om sina filosofier.
Men vi måste vänja oss med att åka långsamt?
– Nej, inte nödvändigtvis. Det finns ju såväl eldrivna inombordare som utombordare och så kallad POD-drift, som kan kombineras med alla slags typer av skrov. Med detta sagt finns det också många sätt att färdas till sjöss på ett energieffektivt sätt. Om man kan tänka sig att åka långsamt så är ett långt och smalt skrov gångbart men det eldrivna båtlivet måste inte utesluta högre farter.
Ted igen:
– Vill man ha lite mer stabilitet så är flerskrovsbåtar ett tänkbart alternativ. Om man vill åka lite fortare så är foilande båtar att rekommendera och vill man åka riktigt fort så är katamaran-skrovet, där man i praktiken bärs på en luftkudde mellan skroven en möjlighet. Det finns alltså många kombinationer och möjligheter att utforska på vägen till det eldrivna båtlivet.
Ted Mannerfelt tror inte att framtiden måste betyda enbart långsamma båtar. Men vill man åka riktigt fort kan det bästa alternativet vara en katamaran. Det verkar amerikanska Vision Marine Technologies också tagit fasta på. Se inslaget när de slår världsrekord.
– När det gäller fritidsbåtar över lag så måste vi dock nöja oss med en motorstyrka på 20-40 hästkrafter för att inte hamna i den onda cirkeln. Större motorer kräver större batteripack, som i sin tur tynger ner båten vilket i sin tur minskar räckvidden. Sammantaget handlar det om att hålla ner vikten och att båten ska vara anpassad till ett specifikt fartområde och ändamål.
Ted Mannerfelt har designat Strana 23 som är en social elbåt med poddrivlina, som manövreras med en liten joystick. Han har också tagit fram prototypen till den foilande Mantaraycraft. Ted hälsar att Mantaraycraft inom kort kommer med en stilig större modell.
Strana 23 är ett kliv in i framtiden med sin joystick-styrning och eldrivna roterande pod som inte bara är effektiv utan som också ger otroliga manövreringsegenskaper. Ted Mannerfelt står bakom designen.
Se video när vi på Hamnen testar elbåten Strana 23.
Candela är ett bra exempel på att det går att bygga en fungerande daycruiser som går på bärplan.
– Sist men inte minst bäddar det eldrivna båtlivet för många nya möjligheter när det gäller båtarnas layouter och proportioner, hur man disponerar drivlinan och hur man placerar batterierna med tanke på just detta, avslutar Ted Mannerfelt.
Ted Mannerfelt till Hamnen Electric Boat Show
Häng med när Ted Mannerfelt utvecklar sitt resonemang gällande det eldrivna båtlivet på Hamnen Electric Boat Show. Ett tv-sänt event som kan upplevas på vid Hamnens bas på Lidingövarvet, helgen 22 och 23 oktober. Ted kliver upp på scenen klockan 11.00 på söndag och kan också ses i alla Hamnens kanaler (Hamnen.se, Facebook, Youtube och Instagram). Mer info här.