Nu är det bara dagar kvar innan världens första fullskaliga obemannade fartyg ger sig ut på sin jungfrufärd. Den 15 maj lämnar Mayflower 400 sin hemmahamn i Plymouth, Storbritannien, med kurs mot Plymouth, Massachusetts.
Det är samma resa som emigrantfartyget Mayflower gjorde 1620, med skillnaden att då fanns det 102 pilgrimer ombord. Dagens Mayflower har vare sig besättning eller passagerare. Färden väntas ta tre veckor.
Den 50 fot långa trimaranen som är täckt av solceller och fullproppad med AI, känner själv av och undviker hinder som till exempel valar. I tidigare versioner var det segel inblandande, men nu ser det mer ut som en dieselhybridlösning.
Ensamseglare en för mycket
I en framtid där till och med ensamseglare är en för mycket, kommer obemannade båtar att göra stor nytta som forskningsfartyg på haven. Mayflower 400 kommer under sin resa över Atlanten att mäta luftföroreningar och kartlägga plasten i havet.
Här får vi se hur Mayflower 400 fungerar i praktiken.
Testbänk för vetenskapen
– Vi kommer att genomföra ett stort antal vetenskapliga experiment under resan och Mayflower blir också en testbänk för nya navigationsprogram såväl som för utveckling av våg-, vind och solenergi, sade professor Kevin Jones på Plymouth University i en artikel på Hamnen.se för sex år sedan.
Tanken var att Mayflower 400 skulle genomföra resan förra året, 400 år efter den första seglatsen, men pandemin satte stopp, trots det obemannade upplägget.
Last fartyg förväntas bli helt obemannade
Även lastfartyg väntas bli helt obemannade inom en tioårsperiod. Men det kommer att krävas mer utvecklade navigeringssystem än dagens GPS och avancerade verktyg för fjärrövervakning.
Foto: MAS400.com/Wayne Perry.