Med 1 000 hk rakt mot en liten segelbåt – “det var ju fri fart”!

Här får vi se när en 42-fotare med 1 000 hk dundrar rakt emot en liten segelbåt och väjer i sista stund. Se videon med incidenten och hör när vi intervjuar båda parter.

Först ett mäktigt muller. Sen dök den upp, muskelbåten som skulle komma att passera seglande Robert Ström och hans dotter på tok för nära.

Det var en Fountain 42:a som enligt föraren själv passerade i uppskattningsvis 50+ knop på 1,5 meters avstånd.

Här låter Hamnen båda parterna komma till tals.

Det är ju fri fart.

 

Dels Robert Ström som var skakad lång tid efter händelsen och som ”tog mycket allvarligt” på det hela.

Men också föraren av Fountain 42:an vars syn på situationen inte är lika tydlig men som bland annat framhöll att:

”Jag vet inte – det är alltid situationer som uppstår.”

”Det är ju lite så med fordon som rör sig.”

”Det var ju inga hiskeliga farter på så sätt. Det är ju så när man ligger och åker i 50 knop – det händer ju grejer liksom.”

Och:

“Det är ju fri fart”.

Se inslaget!

35 svar på ”Med 1 000 hk rakt mot en liten segelbåt – “det var ju fri fart”!”

  1. Ni kunde åtminstone ha låtit föraren kommentera avståndet (en kroppslängd) och det seglaren sa om att hans segelbåt snabbt kan gira, och att en kroppslängd inte är mycket marginal då.
    Nu fick föraren allmänt gå på om att “det händer grejer på sjön”.

    Svara
  2. Det är inte frågan om föraren av Fountain 42:an bryter mot lag (det gör han) utan varför han inte ställs till ansvar. Polis, KBV och åklagare bedömer att resurserna inte räcker till för såna här brott så länge ingen skadas fysiskt, men föraren uppträder så livsfarligt som segelbåten upplevde händelsen. Senast i augusti dödades en 8-åring vid en liknande situation cirka 120 sjömil österut, vid Hangö.

    Här är några av de uppenbara brotten:
    * Sjölagen: “Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.”
    * Sjötrafikförordningen: “En sjötrafikant skall visa gott sjömanskap och iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna.” (böter om inte olycka inträffar)
    * Sjövägsreglerna: “Farten ska anpassas så att fartyget kan vidta lämpliga och effektiva åtgärder för att undvika kollision.”

    Också sorgligt att övriga ombord inte ser till att föraren avbryter i tid eller tar något som helst ansvar. Kicken av hög fart går att få på öppet vatten.

    Svara
  3. Det måste vara den absolut sämsta ”intervju” jag någonsin har hört, tom sämre än vad SVT presterar. Gör era tester men låt bli journalistik.

    Svara
    • Tycker också ni kunde varit lite mer förbereda och ställt lite tuffare frågor men huvudfokus är att båtföraren är en idiot, det får vi inte glömma.
      Är rätt säker på att denna 60-års man inte tillhör intelligensreserven och därmed hade nog inte andra frågor lett till så mycket mer.

      Är han inte väldigt lik den där killen Leif-Ivan?! Samma “klass” och sätt att prata.

      Men, Gustaf, tycker ni är riktigt roliga och bra på det ni normalt håller på med! Keep up the good work!

      Svara
      • Jag ser det inte som journalistens roll att uppmana och uppfostra, utan istället att höra två sidor och verkligen förstå hur resonemanget hos vederbörande går.
        I det här fallet var vi dessutom tacksamma att vi fick svar på några frågor överhuvudtaget.

        Svara
          • Sverkers ”taktik” fungerar kanske när man har någon som tvingas stå till svars för ett företags beteende t ex, helst fysiskt i en studio. Den här situationen var lite annorlunda. Sverker hade nog fått ett pip i örat och inga kommentarer.

        • “Journalisten roll” är ju ett delikat ämne, i det här fallet låter det som du jämför dig själv med tex Janne Josefsson eller andra grävande journalister. Ta dig inte vatten över huvudet!!!! Jag tror att “Janne” hade ställt en rad mycket mer kritiska frågor till föraren av motorbåten än vad du gör! Om du inte vågar ta ställning i uppenbart olämpliga beteenden så kan du lika gärna avstå från att publicera inlägget!

          Svara
          • Jag jämför mig knappast med honom utan svarade på en kommentar.
            Det här är inte ett inslag som går ut på att jag ska ta ställning. Jag ville få föraren att överhuvudtaget ställa upp på en intervju och ge sin version.
            Det hade säkert gått att göra på andra sätt också.
            Tack för ditt inlägg.

  4. Men hallå! Varför vågar ni inte ställa lite tuffare frågor och påtala det där med sjövett och att visa respekt för andra på sjön?

    Svara
      • Det blir ju lite lyteskomik när man “intervjuar” en sådant ufo och jag får anta att det var det ni ville uppnå. Tror inte det hade hjälpt att några tuffare frågor. Helt ok. Dock antar jag att det finns en organisation kring dessa tävlingar. Vore det inte rimligt och ställa dom till svars? Det hade väl varit ett bra uppslag på reportage.

        Svara
        • Det är sällan någon vill stå till svars i de här sammanhangen. Den här incidenten skedde under något som kallas Höstsvängen och det hävdar man bara är en samling kompisar som är ute och åker.
          Det är upp till var och en att sköta sig.

          Svara
  5. En fullständig galning som inte ska ha en båt. Jag ställer mig tveksam till att vederbörande har en Skepparexamen som faktiskt krävs för båtar i den storleken. Då hade han kanske lärt sig lite om väjningsplikt, omkörning, signaler och annat. Dessutom borde han utbildat sig i handhavande av snabba fartyg. Jag är helt klart för körkort på sjön och i det här fallet en djup sinnesundersökning av föraren till motorbåten. Jag har själv en båt som gör över 70 knop men jag tar det på absolut största allvar och har nödvändig utbildning.

    Svara
  6. Om vinden hade skiftat och segelbåten girat hade det onekligen kunnat sluta tragiskt. Trafikverket har ju krocktester på bilar, kanske dags att simulera båtkrockar på samma sätt? Ett test där man kan se vad som händer med både båtar och dockor.

    Svara
    • Felet med att “Ta vissa friheter”, blekansiktet där, vite mannen, är att du är aldeles för djupt nere i spat att ens kunna andas. Var får du luft i fån att ens kunna prata?(skriva)

      Svara
  7. Tycker inslaget är aningen vinklat till min nackdel. Som 60-årig vit pokerspelande man med motorintressen så har jag rätt att ta mig vissa friheter!!

    Svara
  8. Vänta nu, har jag lärt mig fel att motorbåtar har väjningsplikt gentemot segelbåtar i farled då motorbåtar inte behöver kryssa och ta hänsyn till vinden? Det är kanske bara min vettiga kompis som sagt så för att lära mig rätt

    Svara

Lämna en kommentar