Här djupdyker vi i tekniken bakom de flygande kölbåtarna som snart ska ensamkappsegla non-stop runt jorden.
Vendée Globe är en världsomsegling för ensamseglare i IMOCA-klassen – som är en 60-fots kölbåt byggd för racing.
Det är en klass som ger yachtkonstruktörerna stor designfrihet och som gjort sig känd för att tillåta tekniska experiment och radikala innovationer, såsom de enorma så kallade mustasch-bärplanen eller “foilsen” som de kommit att kallas de senaste åren.
Förr var utmaningen att få båtarna att hålla fören ovan ytan på hårda undanvindar. I samma förhållanden med en modern båt är situationen omvänd – de har nosen i vädret och liknar i mångt och mycket en hund som just gjort ifrån sig och som frenetiskt släpar rumpan i backen för att torka sig ren. Anledningen till detta är att båtarna fortfarande inte får ha foils på rodren.
Allt handlar om foiling
Nu handlar plötsligt allt om de spektakulära bihangen som sticker ut från skrovsidorna och som ger otroligt lyft och minskar motståndet genom vattnet.
Resultatet är att IMOCA-båtarna nu flyger över ytan i hastigheter som en gång var otänkbara. Den nya generationen gentemot den förra kan vara upp till 8 knop snabbare i vissa förhållanden. Generationen dessförinnan kanske var en knop snabbare än sina föregångare, vilket då ansågs som mycket. I dagens snabbaste båtar är hastigheter över 30 knop inte ovanligt.
De nya båtarna seglar likt en hund som frenetiskt släpar sin smutsiga rumpa i backen.
På två decennier har den moderna IMOCA kapat tiden det tar att segla non-stop runt jorden med nästan 40 dagar.
Här berättar Loïck Peyron om konstruktionen, materialen och framstegen i IMOCA-klassen.
Peyron hävdar att dagens IMOCA är lättare, snabbare och mer pålitlig än förr. Tillverkningsmetoderna för dessa båtar liknar mer de för flygplan än för vanliga segelbåtar.
– Vi använder samma termer, samma matematiska formler och samma simuleringsverktyg som de som används i flygplan, betonar Loïck Peyron. Generellt sett har båtarnas hastigheter multiplicerats med fyra på bara fyrtio år. Det finns inget annat traditionellt fordon som utvecklat sin fartpotential lika mycket, säger han.
Charal är en av de segertippade båtarna inför årets race. Inte minst tack vare att de kommit långt i utvecklingen av sina foils.
– Med vår förra generation foils kunde vi segla i 35 knop och tvärbromsa till 10 knop. Det är enormt påfrestande över tid att segla så. Nu har vi fokuserat på att istället hålla en hög jämn fart, säger Charals skeppare i videon ovan.
Risk att saker går sönder?
Vi på Hamnen.se håller med Charals skeppare och Loïck om allt, förutom möjligen att de nya båtarna skulle vara mer pålitliga än förr. Systemen utsätts för enorma laster och ryktet säger att båtarna är fulla av larmmekanismer som löser ut när lasterna blir för stora. Det låter i våra öron som att det finns risk att saker går sönder.
Foto: GauthierLebec/Charal